První československé letadlo, které přeletělo Atlantský oceán. Patří k nejúspěšnějším letounům vyváženým do zahraničí.
Cvičný proudový letoun vyráběný firmou Aero Vodochody v letech 1963–1974. Stal se prvním standardním letounem svého typu ve výzbroji států Varšavské smlouvy.
Cvičný proudový letoun vyráběný firmou Aero Vodochody v letech 1971–1996. I po téměř 50 letech od uvedení do služby je nejrozšířenějším cvičným proudovým letadlem na světě a symbolem úspěchu československého leteckého inženýrství.
Nejrozšířenější zemědělské letadlo v Československu v 50. letech 20. století. Bylo vyváženo téměř do všech kontinentů světa a sloužilo též v armádě či jako sanitární letadlo.
Stíhací jednoplošník vyráběný továrnou Avia v letech 1938–1942. Šlo o nejpokročilejší československý letoun, jaký se před koncem 2. světové války dostal do sériové výroby.
Stíhací dvouplošník vyráběný továrnou Avia v letech 1933–1939. Byl nejčetnějším a nejznámějším letadlem československého letectva v meziválečném období.
Nejlepší meziválečný akrobatický letoun. Za druhé světové války byl používán jak Německem, tak i Sovětským svazem.
Dopravní letoun pro mezinárodní spoje Československých státních aerolinií v meziválečné době.
Poválečná verze legendárního německého stíhacího letounu Messerschmitt Bf 109 vyráběná v letech 1947–1949 firmou Avia. Několik let tvořila páteř československého stíhacího letectva a sehrála významnou úlohu v boji Izraele za nezávislost.
Meziválečné letadlo pyšnící se řadou úspěchů na rozličných závodech. Téměř 80 let po začátku výroby vznikl v Mladé Boleslavi jeho nový exemplář.
Světově populární letoun původem z Kunovic. Stovky kusů tohoto stroje létají téměř na všech kontinentech.
Moderní letadlo určené pro aerokluby a letecké školy. Letouny společnosti Evektor jsou kombinací vynikajících letových vlastností, nízkých provozních nákladů, moderního designu a dostupné ceny.
Český kluzák, početně nejzastoupenější a nejpoužívanější na světě. Půl století po prvním letu je stále v provozu.
Československý dvoumotorový lehký letoun vyráběný mezi lety 1957 a 1964. Byl exportován téměř na všechny kontinenty světa a v roce 2008 dobyl i severní pól.
Dvoumotorový hornoplošný transportní letoun krátkého doletu, často používaný pro dopravu cestujících. Výroba letounu pokračuje nepřetržitě od začátku 70. let 20. století. Zkonstruováno bylo více než 1 200 kusů, které jsou v provozu ve více než 50 zemích.
Letecká společnost se sídlem v pražských Letňanech. Továrna byla založena v roce 1918 ministerstvem obrany Československé republiky a je jednou z nejstarších leteckých společností ve středoevropském regionu. V současnosti vyrábí součásti pro nejznámější letecké firmy světa – Airbus či Boeing.
Jednoduché, lehké a úsporné sportovní letadlo s kapacitou nejvýše 4 osoby. Letounu patří několik československých a světových rekordů.
Československý jednomotorový letoun, který vyráběla firma ČKD Praga ve 30. letech 20. století ve Velké Británii.
První sériově vyráběný letoun československé konstrukce. Jeho úspěšný vývoj výrazně ovlivnil další osudy domácího leteckého průmyslu.
Československý jednomotorový letoun smíšené konstrukce s pevným podvozkem. Jeden z nejlepších akrobatických letounů na světě.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.