Šmolík Š-1, navržený konstruktérem Aloisem Šmolíkem, začal tajně vznikat během léta 1919 v podniku Letecký arsenál (od roku 1922 Letov), který opravoval německá a rakouská letadla nashromážděná po konci první světové války. Prototyp nesoucí název Šmolík Š.A. byl úspěšně zalétán v dubnu 1920 a svými kvalitami dokázal přesvědčit dosud pochybující představitele armády, že je možné vybavit nově vznikající československé letectvo stroji domácí výroby a nespoléhat se pouze na zahraniční dodávky. Celkem bylo v letech 1920 a 1921 objednáno 90 strojů, z nichž část vyrobil konkurenční podnik Aero.
Šmolík Š-1 byl dvoumístný celodřevěný dvojplošník s pevným podvozkem, potažený plátnem a z části překližkou. Výzbroj tvořily pevný kulomet Vickers ráže 7,7 mm umístěný v trupu a dva kulomety Lewis stejné ráže ovládané pozorovatelem. Letoun mohl unést také až 120 kg bomb. Původně použité motory Hiero L však byly k dispozici jen v omezeném množství, většina strojů proto létala pod označením Š-2 s německými motory Maybach IVa.
Šmolíky obou verzí sloužily během své kariéry u téměř všech jednotek československého letectva jako pozorovací, lehká bombardovací a cvičná letadla. Byly také prvními stroji československé výroby, které se představily v zahraničí – nejprve během propagační cesty do Království Srbů, Chorvatů a Slovinců v říjnu 1921 a o rok později na mezinárodním leteckém mítinku v Curychu. Vyřazeny byly v průběhu druhé poloviny 20. let, pouze jeden Š-2 byl uchován pro muzejní účely a dnes je vystavován v Leteckém muzeu Kbely.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.