Novinář a spisovatel z okruhu Lidových novin, autor písňových textů, kratších próz a takzvaných aktovek. Významný představitel českého literárního kabaretu.
Český lékař, novinář a politik, starší bratr Julia Grégra, se kterým se stal vedoucí osobností redakce Národních listů. Představitel radikálně liberální české politiky druhé poloviny 19. století, člen Národní strany svobodomyslné (mladočeské) a poslanec zemského sněmu a říšské rady.
Dobrodruh, cestovatel, hudební skladatel, dirigent, fotograf, kameraman, filmař a dokumentarista. Dostal se do peruánských učebnic, v Česku je dnes ale téměř zapomenutý a neznámý.
Známý herec a zakladatel moderního českého herectví. Začínal jako amatér, ale díky svému talentu a práci se z něho stal herec významných českých divadel.
Básník, prozaik, dramatik, filozof a důležitá osobnost českého undergroundu. Jeho básně zhudebňovala skupina Plastic People of the Universe.
Spisovatel a novinář. Tématem jeho děl je existenciální, filozofická a psychologická stránka lidského života.
Jedna z prvních elektráren v Praze. V roce 2002 byly její dochované části prohlášeny za kulturní památku.
První dvousystémová elektrická lokomotiva Škoda a také první lokomotiva II. generace elektrických lokomotiv Škoda. Měla moderní řešení unifikace konstrukčních prvků a díky tomu podle ní vznikla i další významná řada 150, respektive 151.
Elektrická dvousystémová lokomotiva Škoda II. generace. Stala se první dvousystémovou elektrickou lokomotivou s pulzní regulací na světě a byla základem pro další lokomotivní řady 163, 162 a 263, které jsou v Česku velmi rozšířené. Vyráběla ji továrna Škoda Plzeň, která ji dodávala Československým státním dráhám v letech 1980–1990.
Elektrická jednotka vyrobená ve dvou prototypech v letech 1990 a 1991. I když sériová výroba nebyla nikdy realizována, dvě vyrobené jednotky vozily cestující po železnicích v okolí Prahy a krátce i v okolí Ostravy do roku 2003, respektive 2009. Staly se předchůdkyněmi modernější, úspěšné a známé řady 471.
Nejrozšířenější česká elektrická jednotka, obsluhuje hlavně příměstskou železniční dopravu v okolí Prahy a Ostravy. V době začátku svého provozu přinesla několik dobově revolučních řešení, například klimatizaci nebo přehledný informační systém.
Ve druhé polovině 20. století nejrozšířenější československé vlakové elektrické jednotky. Jejich historie se začala v polovině 50. let 20. století. I když jejich plánovaná životnost byla 15 let, díky nadčasovému řešení a spolehlivosti přestaly jezdit až v roce 2018.
Elektrická lokomotiva, která měla být 1. typem elektrické lokomotivy Škoda Plzeň III. generace. Nikdy se nevyráběla sériově. V roce 1987 byl vyroben jediný exemplář, který přestal jezdit v roce 1997.
První elektrická lokomotiva Škoda III. generace, která je vyráběna sériově. V současnosti nejvýkonnější a nejrychlejší česká lokomotiva, může také jezdit na tratích ve všech sousedních zemích.
Významný český filmový režisér, scenárista a dramaturg. Spolupracoval ve dvojici s režisérem Jánem Kadárem. Držitel filmové ceny Oscar za rok 1965 za nejlepší cizojazyčný film (Obchod na korze).
Operní pěvkyně s lyricko-dramatickým sopránem. Všestranně umělecky talentovaná žena. Na začátku 20. století ji obdivovali lidé v divadlech a koncertních sálech po celém světě. Ve své době to byla nejlepší představitelka Straussovy Salome a jako první hrála Minnie v Pucciniho opeře Děvče ze Západu.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
This web application Sonic.cgi meets GDPR requirements. Current information can be found here.