Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia B-534

Avia B-534

Stíhací dvouplošník vyráběný továrnou Avia v letech 1933–1939. Byl nejčetnějším a nejznámějším letadlem československého letectva v meziválečném období.


Avia B-534. Autor: neznámý. Licence Public Domain, https://en.wikipedia.org/wiki/File:B-534_III._verze.jpg
Podrobné informace

Avia B-534 byla navržena týmem kolem Ing. Františka Novotného a konstrukčně vycházela ze staršího, nepříliš rozšířeného typu Avia B-34. Prototyp byl zalétán v květnu 1933 a po vítězství v konkurzu Ministerstva národní obrany byl vybrán jako standardní stíhací letoun československého letectva. Celkem bylo do roku 1939 vyrobeno 566 kusů v pěti mírně odlišných verzích. Šlo o jednomístný dvouplošník s pevným podvozkem, jehož kovová kostra trupu byla potažena plátnem a částečně i duralem, například v oblasti motoru. Maximální rychlost bývá udávána v rozmezí 353 až 410 km/h, v závislosti na verzi letounu. Výzbroj tvořily 2–4 synchronizované kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm, pod křídly bylo možné nést nevelký počet pum o celkovém nákladu 6 x 10 nebo 4 x 20 kg. Ačkoliv Avia B-534 představovala jeden z nejvýkonnějších dvouplošníků své doby, nemohla se již svými výkony rovnat nastupující generaci jednoplošníků, jakou reprezentoval např. německý Messerschmitt Bf 109.

První sériové stroje byly zařazeny do výzbroje v únoru roku 1935. Svou elegancí si záhy získaly mezi obyvatelstvem značnou oblibu, ke které přispěly i úspěchy československých letců na leteckém aerosalonu v Curychu roku 1937. V době mnichovské krize mělo Československo k dispozici přibližně 380 Avií B-534, většinu z nich, stejně jako nově vyrobené letouny, ukořistilo po okupaci země v březnu 1939 nacistické Německo. Pouze 81 jich zůstalo ve výzbroji letectva nově vzniklého Slovenského státu a následně se zúčastnilo v roce 1939 pohraničních bojů s Maďarskem a v roce 1941 tažení slovenské rychlé divize na východní frontě. V roce 1944 pak tvořily důležitou součást povstaleckého letectva během Slovenského národního povstání. Celkem 78 kusů koupilo v roce 1939 od Německa Bulharsko. Tyto letouny se ještě 1. 8. 1943 neúspěšně postavily americkým bombardérům vracejícím se z náletu na rumunská ropná pole v Ploješti. K útokům proti pozemním cílům byly používány až do podzimu 1944. Zbylé Avie B-534 využívalo nacistické Německo jako školní, dva stroje byly také zkoušeny jako potenciální palubní stíhačky pro letadlovou loď Graf Zeppelin.

Použité zdroje
VRANÝ, Jiří. Avia B-534. Překlad Martin Velek. 1. vyd. Praha: MBI, 1994. 60 s. ISBN 80-901263-6-7.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.