Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia Ba-122

Avia Ba-122

Nejlepší meziválečný akrobatický letoun. Za druhé světové války byl používán jak Německem, tak i Sovětským svazem.


Autor: Unknown author / Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avia_Ba.122.jpg
Podrobné informace

Československý jednomístný akrobatický dvouplošník Avia Ba-122 byl zkonstruován československou továrnou na letadla Avia v roce 1934. S tímto letadlem se měli piloti Československé armády účastnit akrobatické soutěže Coupe Mondiale v Paříži.

Prototyp B-122 byl postaven již za šest týdnů a jeho první let se konal 12. 5. 1934. Další kus vznikl za pouhých dvanáct dnů. S těmito letouny získali piloti František Novák a Ján Ambruš v soutěži ve Francii čtvrté, respektive osmé místo. Další úspěchy následovaly na olympijských hrách v Berlíně v roce 1936 (s typem Ba-122), kde českoslovenští piloti obsadili místo druhé (Petr Široký), třetí (František Novák) a osmé (Ján Ambruš), a na mezinárodní akrobatické soutěži Internationaler Kunstflugwettbewerb. Úspěchy Ba-122 nezůstaly bez povšimnutí a vedly k exportu do Sovětského svazu a Rumunska, československé Ministerstvo národní obrany si objednalo 45 kusů (verze Bš-122). Blížící se druhá světová válka však další rozvoj letounu ukončila a stávající kusy po okupaci skončily u německé Luftwaffe, následně byly některé z nich prodány slovenským a bulharským leteckým silám.

Letadlo bylo vyráběno v několika variantách: B-112 s motorem Walter Castor II (prototyp), Ba-122 s motorem Avia RK-17 a s větším kormidlem a směrovkami na horním i dolním křídle, Ba-222 s kapotovanými podvozkovými koly (prototyp), B-322 s uzavřenou kabinou (prototyp), B-422 s lepším výhledem vpřed a vzad a Bš-122 jakožto vojenská cvičná verze. Křídla letounu dosahovala rozpětí 8,85 m a délka činila 6,8 m. Pohonná jednotka Avia RK-17 měla výkon 420 koní a umožňovala maximální rychlost 270 km/h. Prázdný letoun vážil 780 kg, jeho maximální vzletová hmotnost byla 1 080 kg. Celkový počet vyrobených kusů není znám, podle předpokladů bylo ale vyrobeno kolem 80–90 letounů ve všech variantách. Jeden z nich je v současnosti umístěn v Leteckém muzeu v Praze-Kbelích.

Použité zdroje
HLOUŠEK, David. Století Avie: příběh československé legendy 1919-2019. Vydání první. Velké Přílepy: Olympia, 2019. 367 stran. ISBN 978-80-7376-577-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.