Let L-13 Blaník je dvoumístný kluzák vyráběný firmou Let Kunovice od roku 1956.
Kluzák byl navržen Karlem Dlouhým z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v pražských Letňanech v roce 1954, první prototypy byly dokončeny o dva roky později. Nový model vycházel ze zkušenosti s kluzákem Letov LF-107, který se začal vyrábět na konci 40. let 20. století.
L-13 byl vyvinut jako praktický kluzák pro dva v tandemovém uspořádání, vhodný pro základní letovou a akrobatickou výuku a výcvik. Později se osvědčil i jako levný, robustní a trvanlivý kluzák, se kterým se snadno létá. Kluzák má kovovou konstrukci, laminární profil s rozpětím křídel 16,2 m a jeho délka činí 8,4 m. Hmotnost prázdného kluzáku L-13 činí 307 kg a maximální vzletová hmotnost je 500 kg. Sériová výroba začala v roce 1958 a trvala celých dvacet let. Později byly periodicky vyráběny menší série modernizovaných verzí, např. Let L-13 A, L-13 AC, L-13 B, L-23 Super Blaník a další. Za více než půlstoletí bylo ve všech verzích vyrobeno více než 3 000 kusů.
L-13 je početně nejzastoupenější a nejpoužívanější kluzák na světě. Díky svým vlastnostem byl široce přijat v tehdejším sovětském bloku a byl vyvážen ve velkém množství do západní Evropy a do Severní Ameriky. V 60. letech 20. století dosáhl mnoha světových rekordů a během dalších desetiletí se stal nejběžnějším kluzákem na světě. Mnoho z nich je dnes k nahlédnutí v leteckých muzeích, například v Leteckém muzeu Vojenského historického ústavu v Praze, v Leteckém muzeu Koněšín nebo v Leteckém muzeu v pražských Kbelích.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.