Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero L-29 Delfín

Aero L-29 Delfín

Cvičný proudový letoun vyráběný firmou Aero Vodochody v letech 1963–1974. Stal se prvním standardním letounem svého typu ve výzbroji států Varšavské smlouvy.


Aero L-29 Delfín. ČTK/Vlach Jiří.
Podrobné informace

Práce na vývoji Aera L-29 začaly pod vedením Zdeňka Rubliče v polovině 50. let 20. století. Letectva východního bloku v té době pociťovala stále silnější potřebu získat proudový cvičný letoun, neboť soudobé stíhačky překonávající rychlost zvuku se i ve dvoumístných variantách stávaly pro přeškolování a výcvik zbytečně nákladné. Prototyp vzlétl poprvé 5. května 1959, a stal se tak prvním úspěšně vyvinutým a vyrobeným proudovým letounem v Československu. V roce 1961 se zúčastnil v Sovětském svazu konkurzu na standardní cvičný letoun pro státy Varšavské smlouvy, v němž porazil polský TS-11 Iskra a sovětský Jak-30. Následně byl pod jménem Delfín zařazen do sériové výroby, která v letech 1963–1974 dosáhla celkového počtu 3 665 kusů.

Aero L-29 je dvojmístný jednomotorový středoplošník. Kovová kostra křídel, ocasních ploch i trupu je potažená duralem. Robustní konstrukce umožňuje letounu operovat i z neupravených travnatých, písčitých a zamokřených ploch. Pod křídly se nachází dvojice závěsníků, na kterou je možné umístit přídavné nádrže, ale i lehkou výzbroj, např. kulomety, bomby či neřízené střely. Posádku tvoří žák a instruktor, kteří jsou usazeni ve dvojmístné kabině na vystřelovacích sedadlech KK-1, pocházejících původně ze sovětské stíhačky MiG-15. Jako pohonná jednotka slouží proudový motor československé výroby Motorlet M-701 o výkonu 8,7 kN, který letounu umožňuje vyvinout rychlost až 655 km/h.

Delfíny byly využívány pro základní a pokračovací letecký výcvik všemi státy Varšavské smlouvy s výjimkou Polska, další stovky strojů pak Československo úspěšně vyvezlo do Nigérie, Ugandy, Sýrie, Egypta, Iráku, Indonésie, Číny a Vietnamu. Některé z těchto států svá letadla později předaly dále, např. do Afghánistánu, Mali a Ghany. Od 90. let 20. století se desítky strojů po vyřazení dostaly do rukou soukromých majitelů z celého světa, často je proto možné spatřit je při leteckých dnech a při dalších podobných příležitostech. I když koncipováno jako cvičný stroj, v průběhu 20. století se několikrát dočkal i bojového nasazení. V letech 1967–1970 se delfíny zúčastnily nigerijské občanské války a v roce 1973 bojovaly v jomkipurské válce na straně Egypta proti Izraeli. V 90. letech byly intenzivně nasazeny ve válce o Náhorní Karabach a několik strojů využili také čečenští povstalci proti ruským vládním silám.

 

 

 

 

 

 

 

 

Použité zdroje
HURT, Zdeněk, KUČERA, Pavel a CHALAS, Oliver. Ilustrovaná historie letectví. Vyd. 1. Praha: Naše vojsko, 1992. 160 s. Triáda; sv. 8. ISBN 80-206-0219-4.
IRRA, Miroslav. "Delfín" Aero L-29 "Delfín" v československém a českém vojenském letectvu. Nevojice: Jakab Publishing s.r.o., 2015. 2 svazky (32; 34 stran). Aero, 15, 16. ISBN 978-80-87350-33-1.
IRRA, Miroslav. CS-199; L-29 Delfín. Nevojice: Jakab Publishing, 2018. 18 stran. AEROmodel, 3. ISBN 978-80-87350-85-0.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.