Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Avia B-135

Avia B-135

Stíhací jednoplošník vyráběný továrnou Avia v letech 1938–1942. Šlo o nejpokročilejší československý letoun, jaký se před koncem 2. světové války dostal do sériové výroby.


Avia B-135. Autor: neznámý, licence Public Domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Avia_B-135_PD.jpg
Podrobné informace

Avia B-135 byla výsledkem snahy československého průmyslu vybavit domácí letectvo strojem, který by svými výkony mohl konkurovat moderním stíhacím letounům evropských velmocí, jako byly německý Messerschmitt Bf 109 či britský Hawker Hurricane. Měla tak nahradit dosavadní dvouplošníky Avia B-534, které již neodpovídaly nárokům moderního vzdušného boje. Prototyp pod názvem Avia B-35 poprvé vzlétl 28. září 1938, pouhé dva dny před podpisem mnichovské dohody, tedy příliš pozdě na to, aby se letoun zapojil do případné války Československa s nacistickým Německem. Vývoj pokračoval ve značně omezeném režimu i za německé okupace, během níž vznikly další tři prototypy vybavené novým křídlem a zatahovacím podvozkem. O letadla nakonec projevilo zájem Bulharsko, které v roce 1940 objednalo 12 strojů, obdrželo je však až v průběhu roku 1943. Plánovaná licenční výroba v Bulharsku se nakonec neuskutečnila.

Avia B-135 byl jednomístný samonosný jednoplošník smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem. Motor Avia HS 12Ycrs o maximálním výkonu 632 KW (860 k) umožňoval letounu dosáhnout rychlosti až mírně přes 500 km/h. Výzbroj sestávala z dvou synchronizovaných kulometů vz. 30 ráže 7,92 mm se 450 náboji na zbraň. Do duté osy vrtule bylo možné umístit 20mm kanon se zásobníkem na 60 nábojů, k jeho instalaci však nikdy nedošlo.

Přestože stíhačky dodané Bulharsku byly zcela novými stroji, kvůli slabému motoru svými výkony již na moderní letecký boj nestačily a ihned po zalétání byly přeřazeny ke školní jednotce na vojenském letišti Dolna Mitropolija. Bojového nasazení se dočkaly pouze 30. 3. 1944, kdy čtveřice instruktorů vzlétla proti náletu amerického letectva na Sofii. Piloti Krasťo Atanasov a Jordan Ferdinandov následně hlásili pravděpodobné sestřelení jednoho bombardéru B-24 Liberator, americké údaje však jejich nároky nepotvrzují. Do dalších bojů se již Avie B-135 nezapojily a svoji kariéru zakončily v roce 1946 jako cvičné pozemní cíle.

Použité zdroje
BÍLÝ, Miroslav, BERNÀD, Dénes a KUČERA, Pavel. Avia B-35, B-135. 1. vyd. Praha: MBI, 2003. 88 s. ISBN 80-86524-03-5.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.