Praga E-114 byl československý jednomotorový hornoplošník, vyráběný firmou ČKD Praga ve 30. letech 20. století. Je to jeden z nejrozšířenějších sportovních letounů z období první republiky a jeho výroba pokračovala i po skončení druhé světové války. Vzhledem ke své nízké hmotnosti byl také znám jako Air Baby. Celkově bylo vyrobeno kolem 250 kusů ve všech verzích.
Letoun byl navržen Jaroslavem Šlechtou pro turistické a školní létání. V rané fázi konstrukce byl E-114 zamýšlen jako letoun s otevřenou kabinou, ale později byl vybaven uzavřenou kabinou pro dvě osoby. První let prototypu se konal v roce 1934 a po několika demonstračních letech byl téhož roku vystaven v Paříži. Záhy byla zahájena sériová výroba první verze, jež byla poháněna motorem Aeronica E-113 o výkonu 36 koní. Ten byl brzy poté nahrazen motory Praga B, B2 a D, Pobjoy R a také Walter Mikron III, jenž byl nasazen do nových letounů po druhé světové válce. Před válkou byl letoun exportován do Itálie a Rumunska a velký zájem byl o licenční výrobu v i Anglii (Hills & Sons Ltd., pod obchodním názvem Hillson Praga). Po válce letecké oddělení ČKD Praga navázalo na předválečnou tradici a modernizovaný letoun s motorem Walter Mikron III byl exportován do Francie, Finska, Itálie, Švýcarska, Rumunska a západního Německa.
V závislosti na typu instalovaného motoru se maximální rychlost letounů pohybovala mezi 145–216 km/h. Rozpětí křídel činilo 11 m a délka letadla dosahovala dle provedení hodnoty 6,6 až 7,05 m. Ještě dnes existuje několik těchto letounů – jeden z nich pochází ze série po druhé světové válce a je vystaven v Leteckém muzeu v pražských Kbelích.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.