Zlín Z-526 je československý jednomotorový celokovový sportovní letoun, který byl vyráběn v letecké továrně Moravan Otrokovice (v současnosti Zlin Aircraft a. s.). Letoun je koncipován jako výcvikový či vlečný stroj s dvěma sedadly, ale je vyráběna i jeho jednosedadlová akrobatická verze.
Je to nejpopulárnější letadlo zlínské řady letounů, která začala modelem Z-26 Trenér. První verze letounu byla vyrobena v září 1965 a podle ní byly později sestrojeny další varianty (A, AF, AFS, F, L, M), jež se od původní verze liší nově instalovaným motorem Avia M-137A (původní verze měla motor Walter Minor 6-III). Zlín Z-526F je jeden z mála dvousedadlových letounů pro akrobatické létání a kromě toho je také vhodný jako vlečný stroj. Trup letounu je tvořen svařovanými ocelovými trubkami a přední část je z duralového plechu. Charakteristickým rysem letounu je kryt kabiny, otevíraný posouváním dozadu. Pohonnou jednotku tvoří motor M-137A o výkonu 180 koní, který je vybaven pro plně akrobatický provoz a umožňuje maximální rychlost kolem 244 km/h a dostup 5 200 m. Palivová nádrž stačí na maximální dolet 840 km.
Sportovní úspěchy letounu zahrnují první místo na Akrobatickém mistrovství světa v letech 1960, 1962 a 1964 a první místo v akrobatické soutěži Lockheed Trophy v Británii v letech 1957, 1958, 1961, 1963, 1964 a 1965. Letoun je stále v provozu, a to převážně ve vojenských a soukromých leteckých školách. Stroj našel své místo kromě Československa v letectvech Rakouska, Belgie, Bulharska, Dánska, Německa, Polska, Maďarska, Jugoslávie, Nového Zélandu, Rumunska, Francie, Iráku, Itálie, Velké Británie, Švýcarska, Švédska, Španělska a USA.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.