Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Zlín Z-50

Zlín Z-50

První speciálně vyrobený akrobatický letoun na světě. Byl vyráběn od 70. let do poloviny 90. let 20. století. Byl úspěšný v mnoha sportovních soutěžích.


Autor: Christian Jansky User:Tschaensky / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flying_Bulls_Aerobatics_Team_ZlinZ50LX.jpg
Podrobné informace

Zlín Z-50 je československý, resp. český speciální akrobatický jednomotorový celokovový dolnoplošník vyráběný leteckým podnikem Moravan v Otrokovicích (dnes Zlin Aircraft a. s.) od 70. let až do poloviny 90. let minulého století.

V druhé polovině roku 1973 bylo rozhodnuto o vývoji nového akrobatického letounu, který se měl zúčastnit mistrovství světa v letecké akrobacii. Hlavní konstruktér Jan Mikula k těmto účelům sestrojil se svými kolegy model Z-50, pro který byly použity matematická optimalizace aerodynamických vlastností se zahraničním motorem Avco Lycoming AIO-540 D4B5 o výkonu 260 koní. Motorová zkouška nového letounu proběhla v červnu 1975 a první let prototypu se konal o měsíc později v čele s šéfpilotem Vlastimilem Bergem. Na premiéru letounu došlo na Mistrovství světa v letecké akrobacii v Kyjevě v roce 1976 a záhy začala i sériová výroba (podle předpisů Federal Aviation Regulations). Ve zmíněné soutěži letoun sice získal třetí místo, ale již v roce 1978 na témže klání v Hosínu československý tým vybojoval první a třetí pozici. Podobné výsledky následovaly i na dalších mistrovstvích světa v letech 1982, 1984, 1986 a 1995. Letoun byl kromě Československa v provozu také ve Španělsku, Německu, Rumunsku, Maďarsku a Velké Británii.

Za celou dobu výroby vzniklo celkem šest verzí, které se mezi sebou lišily drobnými úpravami nebo motory. Většinou se vyráběly verze Z-50 L (první sériová verze) a Z-50 LS s výkonnějším motorem Lycoming AEIO-540-L1B5D. Pohonné jednotky umožňují maximální rychlost 290 až 308 km/h a dostup 7 000 až 8 000 m. Rozpětí křídel činí 8,58 m a délka 6,51 m. Poslední verze letounu je známá jako Z-50 LX a svůj první let absolvovala v roce 1991. Mezi lety 1992 a 1995 bylo vyrobeno sedm kusů Z-50 LX, čtyři z nich používá také známý tým Red Bull Flying Bulls. Celkem bylo vyrobeno přibližně 80 kusů a mnohé z nich jsou dodnes provozovány různými kluby na sportovních akcích. Jeden exemplář je vystaven v Leteckém muzeu v pražských Kbelích.

Použité zdroje
NĚMEČEK, Václav. Československa letadla (1918-1945), Praga E-114. III. vyd. Praha: Naše vojsko, 1983

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.