Zlín Z-42 je československý jednomotorový dvoumístný letoun s pevným podvozkem, který je vyráběn firmou Moravan Otrokovice (v současnosti Zlin Aircraft, a. s.) a je určen pro výcvik pilotů. Existuje několik verzí letounu, z nichž nejoblíbenější je Z-142. Výroba letounu začala v roce 1967 a pokračuje až do současnosti.
Letoun byl vyvinut v 60. letech minulého století jako náhrada za letoun Z-26 s posádkou pro dvě osoby (Z-42) a pro čtyři osoby (Z-43). Nový letoun měl sloužit jak pro dopravu osob, tak i pro dopravu nákladu a pro speciální použití. Jeho sestrojením byl pověřen Ing. Jan Mikula a jeho konstrukční skupina. Představení a první let prototypu se konaly v říjnu 1967 a letové osvědčení bylo letounu vydáno v roce 1970. Prototyp a většina sériových strojů dostaly motor M-137 o výkonu 180 koní, další verze měly motor M-337AK o výkonu 209 koní. Letoun nalezl uplatnění nejen v Československu – největší část prvních sériových strojů byla exportována do východního Německa a Bulharska. V průběhu následujících desetiletí byly navrženy další modernizace a opravy, z nichž poslední proběhla na začátku 21. století.
Motor letounu umožňuje maximální rychlost 226 km/h, dostup do 4 250 m a dolet do 950 km. Hmotnost prázdného stroje Z-42 činí 730 kg a maximální vzletová hmotnost dosahuje hodnoty 1 060 kg. Vyrobeno je kolem 500 kusů – velká část z nich putovala do Alžírska, Bolívie, Bulharska, na Kubu, do Chorvatska, Egypta, Severní Makedonie, Mexika, Jemenu, Maďarska, Peru, Slovinska a dalších zemí. Jeden kus je v současnosti vystaven v Leteckém muzeu v pražských Kbelích a stroje, které jsou v České republice stále v provozu, se hojně využívají k vyhlídkovým letům.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.