Bytost z českých pověstí, mužíček žijící ve vodě. S lidmi se může přátelit, často pro ně ale v blízkosti vody představuje nebezpečí, protože je dokáže utopit i v trošce vody.
Pojmenování vodník vzniklo až v 19. století a je dílem českých obrozenců, jiným názvem pro tuto převážně nebezpečnou postavu je hastrman, označení pocházející z německého Wasserman. Mívá dlouhé vlasy, někdy červenou čapku, obvykle zelený plášť s pentličkami a v ústech fajfku. Vyznačuje se plovacími blanami mezi prsty, vypouklýma očima a velkým nosem. S oblibou si vyjde ze svého rybníka i mezi lidi, ti jej však poznají podle kapajícího šosu.
Nejblíže mívá vodník k mlynářům, rybářům či převozníkům, přijde však třeba i do hospody, k muzice a na trh, kam přináší štěstí v obchodování. Typická je pro něj vada řeči, kuňká a huhňá. Ve mlýně či v rybárně, ale i po cestě tropí různé kousky, jeho moc je nicméně neodmyslitelně spjata s vodou, v níž přebývá a z níž čerpá sílu. Pokud chce člověka utopit, je možné se před ním chránit čerstvě napečeným chlebem, černobýlem nebo pelyňkem, lze jej chytit do lýkového provazu či bít holí z klokočí. Někdy pomůže, když jej člověk požádá, aby mu dal proutí, které roste u vody. Jako duch vodního území, který střeží své hospodářství (rybník či jinou vodní plochu s celou svou podvodní faunou), má vodník své „příbuzné“ nejen v německém, ale zejména ve slovanském prostředí.
Blízký vztah ke své vodní říši má nejen z hlediska její ochrany a případné msty na vetřelci, ale také schopností proměňovat se v její živočišné obyvatele. Ještě častěji přijímá podobu koně, který se připojí buď ke stádu „obyčejných“ koní a pak odběhne, nebo k člověku, kterého se může na svém hřbetě snažit donést do vody, stát se může ale též např. zajícem či kusem dřeva. Ve svém podvodním království si schovává duše utopených pod pokličkami v hrníčcích, za nocí vysedává u vody na vrbě. Tak je také zpodobněn v Erbenově Kytici – šije si boty a kabát, aby pak násilím pojal za ženu místní dívku. O popularitě vodníka v české kultuře svědčí např. i filmová komedie Václava Vorlíčka z r. 1974 Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách či divadelní hra Aloise Jiráska Lucerna. Ke zdomácnění a ustálení podoby vodníka významně přispěly obrázky Josefa Lady.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.