Železniční trať v blízkosti řeky Sázavy, které dali přezdívku čeští trampové. Těm divoká a krásná příroda, kterou trať prochází, připomínala severoamerickou transkontinentální trať, tzv. Pacifik. Největší slávu Posázavský pacifik zažil v meziválečném období tzv. první Československé republiky.
Posázavský pacifik je železniční trať, která si svou přezdívku vysloužila v období první Československé republiky od českých trampů. Ti každý víkend vyjížděli z Prahy do přírody na břehy řeky Sázavy, kde postupně vybudovali řadu svých osad. Celá trať se skládá ze dvou částí. Dolní úsek, tzv. Dolní pacifik (oficiálně trať číslo 210), vede z nádraží Praha-Vršovice přes Vrané nad Vltavou do Čerčan, ve kterých je kolejovou úvratí trať rozdělena. Horní úsek, tedy Horní pacifik (oficiálně trať číslo 212) začíná v Čerčanech, prochází Kácovem a končí ve Světlé nad Sázavou. Protože vlak po trati projíždí posázavským kaňonem, který je obklopen krásnou a divokou přírodou, trampům, kteří byli okouzleni romantikou Divokého západu, krajina připomínala tzv. Pacifik, tedy severoamerickou transkontinentální železnici, která spojuje Atlantský a Tichý oceán.
Trať většinou vede přes skalnatý a kopcovitý terén. Na trase muselo být proraženo 15 tunelů a údolí byla překlenuta třemi kamennými a pěti ocelovými mosty. Asi nejznámější z nich je 41,5 m vysoký kamenný most Žampach nedaleko Jílového u Prahy. Ten byl postaven v roce 1899 a stal se nejvyšším kamenným mostem v Česku, přičemž dodnes představuje druhý nejvyšší železniční most ve střední Evropě. Vůbec nejstarší část Posázavského pacifiku tvoří úsek na trati 210 z pražských Vršovic do Modřan, který byl vybudován roku 1881. Celá trať byla zprovozněna v roce 1900. Zejména na stavebně nejnáročnějším úseku poblíž Jílového u Prahy, ale i na stavbě žampašského mostu se podíleli i zkušení chorvatští, slovinští a italští dělníci. Ti byli vyhlášenými kameníky a mistry ve stavbě železnic v náročném skalnatém terénu.
V okolí Posázavského pacifiku se nachází mnoho kulturních památek, včetně hradů Zbořený Kostelec či Český Šternberk. Samotná trať prochází kolem zříceniny hradu Stará Dubá a pozůstatky města Odranec. Mezi oblíbené turistické cíle v okolí trati patří např. pivovar Kácov, muzeum zlata a trampingu v Jílovém u Prahy nebo vojenské muzeum v Lešanech. Opomenout nelze ani trasy pro pěší turistiku nebo výlety na kolech, z nichž nejznámější je Posázavská stezka z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu.
Dnes se na trati kromě pravidelného provozu na lince S8 uskutečňuje řada historických a svátečních jízd Českých drah i soukromých dopravců. Jedním takovým je společnost KŽC Doprava, která v letním období již řadu let vypravuje víkendový spoj Posázavský motoráček, složený z historických vozů.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.