Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Parní lokomotiva řady 498.0 a 498.1

Parní lokomotiva řady 498.0 a 498.1

Parní poválečná rychlíková lokomotiva Škoda, známá zejména díky svému poutavému modro-červenému zbarvení. Podle něj si také vysloužila označení Albatros. 


Lokomotiva Albatros 498.0. Autor: Lukáš Kalista, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=22032502#/media/File:Lokomotiva_Albatros_498.0_2.jpg
Podrobné informace

Parní lokomotivy řady 498.0 a 498.1, známější pod označením Albatros, jsou československé lokomotivy, které byly nasazovány do pravidelného provozu v letech 1947–1976. Jejich historie se začala psát v prosinci 1945, kdy si tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) v plzeňském závodě Škoda objednaly 40 rychlíkových lokomotiv. Do roku 1947 byly dodány a dostaly řadové označení 498.0. Díky svému krásnému šedomodrému zbarvení a červeným kolům si vysloužily označení  „Albatros“.

Protože intenzita dopravy v prvních poválečných letech prudce rostla, již v roce 1948 byl odeslán požadavek na výrobu další, zdokonalené série lokomotiv. Vývoj však trval dlouho a série patnácti lokomotiv, tentokrát označených jako řada 498.1, byla vyrobena až v letech 1954 a 1955. Oproti první řadě měla druhá řada například výkonnější kotle. Její vývoj byl opožděn i proto, že ještě dříve, v roce 1951, započala masová výroba nákladních parních lokomotiv řady 556.0. Jejich produkce byla motivována nepříznivou geopolitickou situací na počátku 50. let 20. století a obavami z možného vojenského konfliktu, při kterém by nákladní lokomotivy byly potřebné. Tato řada 556.0 se množstvím 510 vyrobených kusů nakonec stala nejpočetněji zastoupenou parní lokomotivou ČSD vůbec.

Přestože v počátcích provozu se u typu Albatros vyskytovaly potíže se spolehlivostí, po krátké době si u vlakových čet získaly tyto stroje velkou oblibu. V roce 1964 na tehdy zánovním zkušebním železničním okruhu ve středočeských Cerhenicích vytvořila lokomotiva 498.106 rychlostní rekord československých parních lokomotiv, a to 162 km/h. Tento exemplář dodnes existuje, a to v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. Kromě tohoto kusu se do dnešních dnů v českých a slovenských muzeích  zachovalo přibližně dalších  pět těchto lokomotiv.

Použité zdroje
HARÁK, Martin. Albatros: byla jsi kouzelná, nezapomeneme. In: Železničář [online]. 29. 8. 2016 [cit. 25. 8. 2020] Dostupné z: https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/tema/albatros--byla-jsi-kouzelna--nezapomeneme/-12093/

DOLEJŠÍ, Milan. Modrý symbol ČD jde do výslužby. In: Česká televize [online]. 9. 12. 2011 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1205620-modry-symbol-cd-jde-do-vysluzby

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.