Významný český divadelní a filmový herec, divadelní režisér, operetní zpěvák, šansoniér. Je považován za průkopníka českého muzikálového herectví a patří k největším prvorepublikovým filmovým hvězdám.
*7. 8. 1899 Praha – †15. 3. 1983 Praha
Oldřich Nový začínal u divadla jako ochotník a již od roku 1916 vystupoval na různých pražských kabaretních scénách (například v šantánu U Labutě, v karlínském Varieté či v žižkovském divadle Deklarace). Poté hrál na operetních scénách v Moravském divadle v Ostravě a v brněnském Národním divadle, kde se roku 1923 stal také režisérem a dramaturgem operetního oddělení. Roku 1935 se vrátil do Prahy, kde založil své vlastní Nové divadlo, jež až do roku 1948 vedl společně se svou manželkou Alicí Wienerovou-Novou. Působil zde zároveň jako ředitel, režisér i herec a snažil se rozvíjet nové formy moderní hudební komedie, kontrastující se zastaralou operetou. Za okupace během druhé světové války byl Nový pronásledován nacisty kvůli manželčině židovskému původu, roku 1944 byl zatčen a vězněn v koncentračním táboře v německém Osterode. Při znárodnění československého divadelnictví na konci 40. let přišel o své divadlo a byl umístěn do Divadla Umění lidu v Karlíně, kde poté až do roku 1960 působil jako umělecký ředitel.
První filmovou roli získal Nový ještě za němé éry ve snímku Neznámá kráska (1922) režiséra Přemysla Pražského. Výraznější role začaly přicházet ve druhé polovině 30. let po setkání s režisérem Martinem Fričem. Jejich bohatou spolupráci zahájila komedie Advokátka Věra (1937), zdaleka nejvíce však Oldřicha Nového proslavila situační komedie Kristián (1939), kde zazářil po boku Nataši Gollové a Adiny Mandlové a z níž pochází jedna z nejslavnějších českých filmových písní Jen pro ten dnešní den v Nového originální interpretaci. Následovala řada dalších populárních veseloher, jako například Eva tropí hlouposti (1939) či Roztomilý člověk (1941). K vrcholům jeho filmové slávy patří také komedie Otakara Vávry Dívka v modrém (1939) v hvězdné společnosti Lídy Baarové. Ve znárodněné filmové produkci již Oldřich Nový jen těžko hledal uplatnění, natočil však ještě několik výrazných snímků, jako je např. Fričova komedie Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949). Zřídka se objevoval i v televizi, známý je například ze seriálu Taková normální rodinka (1971).
Herec Oldřich Nový byl především komik s vytříbeným smyslem pro parodii. Zároveň představoval prototyp noblesního prvorepublikového gentlemana, jenž vynikal v rolích šarmantních světáků, tajemných salonních milovníků a svůdců krásných žen. Nový byl všestrannou osobností, která výrazně ovlivnila meziválečné československé kulturní prostředí. Nebyl pouze hercem s originální dikcí a unikátním vlastním výrazem, ale i výrazným zpěvákem a interpretem. Překládal hudební veselohry, operety a texty písní, režíroval divadelní a operetní představení, působil též jako pedagog a dramaturg.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.