Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Motorový vůz řady 860

Motorový vůz řady 860

Typ motorových vozů, který se měl stát páteří lehké osobní dopravy, avšak nikdy nebyl sériově vyráběn. Jediné dva vyrobené prototypy byly v provozu mezi lety 1974 a 1998. Nerealizování sériové výroby bylo nahrazeno masivním rozšířením vozů řady 810, a to i na tratích, pro které nebyly konstruovány kapacitně ani výkonem .

 


Motorový vůz 860.001 na čele měřícího vlaku ve stanici Praha-Horní Počernice. Autor: Václav Vyskočil, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5776062#/media/File:Vuz_860-Horni_Pocernice.jpg
Podrobné informace

Motorové vozy řady 860, podle původního Kryšpínova označení M 475.0, jsou sériově nikdy nerealizovanou řadou, v české železniční historii zajímavou právě proto, že k sériové výrobě vlivem řady okolností nedošlo a zůstalo u dvou vyrobených prototypů. Přímým důsledkem této skutečnosti bylo masivní rozšíření známé řady 810 i v takových podmínkách, pro které nebyly konstruovány. Nevhodnost nasazení těchto strojů na vytížených a sklonově náročných tratích se podařilo částečně zmírnit až počátkem nového tisíciletí dodávkami nových vozů, především však řadou modernizací, jejichž výsledkem byla například motorová jednotka řady 814 Regionova.

V roce 1968 zadalo ministerstvo dopravy a spojů Výzkumnému ústavu kolejových vozidel úkol - vývoj potřebného kolejového vozidla. Dva prototypy měly být dokončeny do poloviny roku 1971 a v roce 1973 se předpokládalo zahájení sériové výroby. Ačkoli hrubá stavba obou prototypů byla dokončena v dubnu 1970, kvůli dodatečným požadavkům Československých státních drah a prodlevě v dodání elektrické výzbroje došlo ke zdržení. Oba prototypy tak byly definitivně dokončeny až v roce 1974. Poté byly dále zkoušeny v běžném provozu a teprve v roce 1979 byly úpravy provedené na jednom z nich schváleny pro sériovou výrobu. Mělo být vyrobeno 310 vozů řady M 475.0, během dlouhého zdržení se však výrazně změnily dodavatelsko - odběratelské vztahy. Výroba důležitých agregátů v podnicích spolupracujících při výrobě prototypů na počátku 70. let již nebyla zajištěna, a československé vagonky tak nemohly řadu M 475.0 zařadit do výrobního programu.

Prototypy byly v provozu do roku 1997, resp. 1998. Původně byly deponovány v Hradci Králové a jezdily na trati Hradec Králové–Jičín–Turnov, v roce 1991 byly předány do Letohradu a poslední měsíce provozu dožily v provozní jednotce Meziměstí. Tam oba prototypy dlouhé roky chátraly, než byl první z nich v roce 2007 převezen do chomutovského depozitáře Národního technického muzea. Druhý vůz by se mohl stát součástí Muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Této řadě bylo přezdíváno „chrochtadlo“,a to pro specifický zvuk motoru připomínající chrochtání.

Použité zdroje
ZLINSKÝ, Zdeněk. MOTOROVÉ VOZY NA NAŠICH KOLEJÍCH: ŘADA 860 [online]. In: Vlaky.cz. 11. 11. 2007 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002121-Motorove-vozy-na-nasich-kolejich-rada-860/

Řada 860 (ex M474.0, M475.0). In: Prototypy.cz [online]. 29. 12. 2017 [cit. 25. 8 2020]. Dostupné z: http://www.prototypy.cz/?rada=860

860. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-860.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.