Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Motorový vůz řady 810

Motorový vůz řady 810

Nejrozšířenější řada hnacích vozů na českých kolejích. Mezi roky 1973–1982 bylo dodáno 680 kusů. Protože počáteční závady byly často řešeny způsobem, jakým se spouštěl orchestrion v oblíbeném televizním seriálu Chalupáři, je nejznámější přezdívkou této řady „orchestrion“.

 


Motorový vůz 809 (přestavba vozu 810 pro specifický odbavovací systém) na nádraží v Roudnici nad Labem. Autor: Honza Groh, licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4358000#/media/File:Roudnice-vuz_809.jpg
Podrobné informace

Motorové vozy řady 810, původním značením M 152.0, byly Československým státním drahám (ČSD) dodávány v letech 1973–1982. Je to historicky nejrozšířenější motorová řada na českých kolejích, je určena pro lehkou osobní dopravu na regionálních tratích. Po sestrojení dvou prototypů v roce 1973 probíhala od roku 1975 v tehdejší Vagónce Studénka sériová výroba. Přestože původně mělo být dodáno přibližně 300 vozů, kvůli nerealizování dodávek motorových vozů M 475.0 (860) byl tento počet více než dvakrát překročen a ustálil se na čísle 680 dodaných kusů. Vedle motorových vozů byly vyráběny i nemotorové přípojné vozy řady Blm (010). Po rozdělení Československa zůstala většina motorových i nemotorových vozů ve vlastnictví Českých drah, protože na Slovensku nebyla vybudována tak hustá síť lokálních tratí jako v českých zemích.

V letech 1994 až 1997 bylo 27 vozů řady 810 drobnou úpravou přizpůsobeno k samoobslužnému odbavení cestujících; vlaková četa byla tudíž tvořena pouze strojvedoucím. Tyto vozy byly v roce 1996 označeny jako řada 809. Od druhé poloviny 90. let dochází k modernizacím a vznikají další nové řady. Z nich nejčastější je řada 814, známá pod obchodním označením Regionova.

Motorový vůz je půdorysně členěn na první stanoviště strojvedoucího, první nástupní prostor s toaletou, oddíl pro cestující a druhý nástupní prostor, za nímž je druhé stanoviště strojvedoucího. Vůz nabízí celkem 55 míst k sezení a 40 k stání. Skříň vozu je lehké samonosné konstrukce a je uložena na dvou jednonápravových podvozcích, z nichž jeden je běžný a druhý hnací, poháněný motorem LIAZ ML 634, známým rovněž z autobusů Škoda ŠM 11.

Nejznámější přezdívkou vozů řady 810 a 809 je „orchestrion“, a to kvůli četným závadám v počátcích provozu, které byly často řešeny kopnutím do skříně elektrického rozvaděče. Podobným způsobem se totiž spouštěl orchestrion v oblíbeném televizním seriálu Chalupáři(1975) režiséra Františka Filipa. Další přezdívkou je „plevel“, protože vozy byly a jsou k vidění ve velkém počtu na celém území bývalého Československa.

 

Použité zdroje
Vůz CZ-ČD 809. In: Atlas vozů [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlasvozu.cz/rada/cd/180-809.html

810, 809. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-810.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.