Nejrozšířenější řada hnacích vozů na českých kolejích. Mezi roky 1973–1982 bylo dodáno 680 kusů. Protože počáteční závady byly často řešeny způsobem, jakým se spouštěl orchestrion v oblíbeném televizním seriálu Chalupáři, je nejznámější přezdívkou této řady „orchestrion“.
Motorové vozy řady 810, původním značením M 152.0, byly Československým státním drahám (ČSD) dodávány v letech 1973–1982. Je to historicky nejrozšířenější motorová řada na českých kolejích, je určena pro lehkou osobní dopravu na regionálních tratích. Po sestrojení dvou prototypů v roce 1973 probíhala od roku 1975 v tehdejší Vagónce Studénka sériová výroba. Přestože původně mělo být dodáno přibližně 300 vozů, kvůli nerealizování dodávek motorových vozů M 475.0 (860) byl tento počet více než dvakrát překročen a ustálil se na čísle 680 dodaných kusů. Vedle motorových vozů byly vyráběny i nemotorové přípojné vozy řady Blm (010). Po rozdělení Československa zůstala většina motorových i nemotorových vozů ve vlastnictví Českých drah, protože na Slovensku nebyla vybudována tak hustá síť lokálních tratí jako v českých zemích.
V letech 1994 až 1997 bylo 27 vozů řady 810 drobnou úpravou přizpůsobeno k samoobslužnému odbavení cestujících; vlaková četa byla tudíž tvořena pouze strojvedoucím. Tyto vozy byly v roce 1996 označeny jako řada 809. Od druhé poloviny 90. let dochází k modernizacím a vznikají další nové řady. Z nich nejčastější je řada 814, známá pod obchodním označením Regionova.
Motorový vůz je půdorysně členěn na první stanoviště strojvedoucího, první nástupní prostor s toaletou, oddíl pro cestující a druhý nástupní prostor, za nímž je druhé stanoviště strojvedoucího. Vůz nabízí celkem 55 míst k sezení a 40 k stání. Skříň vozu je lehké samonosné konstrukce a je uložena na dvou jednonápravových podvozcích, z nichž jeden je běžný a druhý hnací, poháněný motorem LIAZ ML 634, známým rovněž z autobusů Škoda ŠM 11.
Nejznámější přezdívkou vozů řady 810 a 809 je „orchestrion“, a to kvůli četným závadám v počátcích provozu, které byly často řešeny kopnutím do skříně elektrického rozvaděče. Podobným způsobem se totiž spouštěl orchestrion v oblíbeném televizním seriálu Chalupáři(1975) režiséra Františka Filipa. Další přezdívkou je „plevel“, protože vozy byly a jsou k vidění ve velkém počtu na celém území bývalého Československa.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.