Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Motorová lokomotiva řady 753 a 754

Motorová lokomotiva řady 753 a 754

Dieselelektrická lokomotiva ČKD, známá mezi českou veřejností pod přezdívkou „brejlovec“. Tu si vysloužila díky výrazné obrubě čelních skel, která připomíná brýle. Od původního typu vzniklo několik dalších, technicky mírně odlišných řad.

 


16.05.97 Plzeň hl.n. 750.330. Autor: Phil Richards, licence CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:16.05.97_Plzeň_hl.n._750.330_(33326198386).jpg#/media/File:16.05.97_Plzeň_hl.n._750.330_(33326198386).jpg
Podrobné informace

Motorová lokomotiva řady 753 (dříve T 478.3) je dieselelektrická čtyřnápravová lokomotiva, vyráběná pražským podnikem ČKD v letech 1968–1977. Celkem bylo zhotoveno 408 těchto lokomotiv a svého času se tak stala nejpočetnější řadou motorových lokomotiv na českých kolejích.

Ačkoli byla řada 753 vyráběna v době, kdy již probíhaly dodávky dieselelektrických lokomotiv řady 751 (dříve T 478.1, výroba v letech 1964–1971), plánovaný počet již vyráběných strojů nebyl dostatečný, tak aby plně nahradil parní lokomotivy lokomotivami motorovými a elektrickými. K nahrazení, se kterým se v této době už počítalo, došlo v roce 1981. Lokomotivy řady 751 navíc nedisponovaly tak vysokým výkonem, aby mohly v čelech těžkých rychlíků a nákladních vlaků nahradit nejsilnější parní lokomotivy. Z těchto důvodů začali konstruktéři v ČKD pracovat na vývoji řady 753, která by oproti starším řadám disponovala novým a výkonným spalovacím motorem a navíc i novým designem. Její první dva prototypy byly vyrobeny v roce 1968.

V roce 1975 byly vyrobeny dva prototypy odvozené a vylepšené řady 754 s téměř identickým designem, avšak vyšším výkonem a odlišným způsobem vytápění připojených osobních vozů. Ten již nebyl parní jako u lokomotiv řad 753 nebo 751, ale elektrický. Sériová výroba řady 754 probíhala od roku 1978, a přestože bylo zamýšleno vyrobit necelých 200 kusů takto vylepšených lokomotiv, zničující požár podniku ČKD Naftové motory v létě roku 1980 měl za následek ukončení výroby, a počet vyrobených kusů tak zůstal na pouhých 86. V letech 1991–1995 došlo k dalšímu rozšíření rodiny lokomotiv vzniklých z původní řady 753. Náhradou parogenerátoru elektrickým řešením vytápění připojených osobních vozů (kterým byla vylepšená řada 754 vybavena již z výroby) vznikla v počtu 163 kusů řada 750.

Nejznámější přezdívkou lokomotiv řady 753 a od ní odvozených, designově stejných, je „brejlovec“. To kvůli přesahující obrubě čelních skel, která je ještě zvýrazněna barevným lemováním a připomíná tak velké brýle. Design lokomotivy je veřejností obvykle přijímán velmi kladně a přezdívka „brejlovec“ patří mezi nejznámější české přezdívky lokomotiv.

Použité zdroje
753. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-753.html
754. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-754.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.