Dieselelektrická lokomotiva, poprvé vyrobená v roce 1964, určená zejména pro vozbu osobních, rychlíkových a lehčích nákladních vlaků. Díky univerzálnímu zaměření slouží jak na celostátních, tak na regionálních tratích.
Motorová lokomotiva řady 751 je dieselelektrická čtyřnápravová lokomotiva, jejíž první prototyp byl vyroben v pražské továrně ČKD v roce 1964 a výroba trvala do roku 1971. Byla navržena pro vozbu osobních, rychlíkových a lehčích nákladních vlaků. Jedním z cílů, který měly lokomotivy řady 751 splnit, bylo nahrazení některých řad parních lokomotiv (např. řady 464.0, která si získala přezdívku „ušatá“). Právě v polovině 60. let 20. století byl proces přechodu z parní trakce na motorovou a elektrickou v plném proudu. Celkem bylo vyrobeno 230 lokomotiv řady 751, ze kterých bylo v 90. letech 20. století 34 kusů rekonstruováno na řadu 749. Rekonstrukce spočívala v odstranění parogenerátoru pro vlakové vytápění připojených vozů a jeho nahrazení teplovzdušným alternátorem.
Tato řada je využívána výhradně pro vozbu osobních vlaků. Z řady 751 vychází i příbuzná a designově téměř totožná řada 752 (dříve T 478.2), která nikdy nedisponovala generátorem pro vytápění, a je tedy využívána především v nákladní dopravě. Řada 752 je v provozu již jen na Slovensku, v Česku byla přeznačena na řadu 751.3. Původní označení 752 tak pro tuto řadu zaniklo a bylo uvolněno pro jiné lokomotivy. I z této „nákladní“ řady bylo 26 kusů rekonstruováno na „osobní“ řadu 749 (celkem tedy vzniklo 60 strojů řady 749).
Lokomotivy řad 751 a 749 patří spolu s lokomotivami řady 742 díky vysoké spolehlivosti a nízké provozní náročnosti mezi nejzdařilejší tažné stroje ČKD. Jejich nevýhodou je však značná spotřeba nafty a extrémně vysoká úroveň hluku na stanovišti strojvedoucího, který navíc obvykle musí čelit i vysokým teplotám. Možná právě nízké nároky na údržbu mají za následek poměrně zanedbaný stav většiny lokomotiv řady 751 i 749.
Pro lokomotivy řady 751 a od ní odvozených nebo rekonstruovaných typů jsou typické dvě přezdívky: tou první je „zamračená“, a to kvůli hlouběji zapuštěným čelním sklům a negativnímu sklonu čela lokomotivy. Druhou, pikantnější přezdívku „Bardotka“, si lokomotiva získala pro své mohutně předsunuté čelo připomínající bujné poprsí herecké hvězdy 60. let 20. století Brigitte Bardot.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.