Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Motorová lokomotiva řady 751

Motorová lokomotiva řady 751

Dieselelektrická lokomotiva, poprvé vyrobená v roce 1964, určená zejména pro vozbu osobních, rychlíkových a lehčích nákladních vlaků. Díky univerzálnímu zaměření slouží jak na celostátních, tak na regionálních tratích.

 


Lokomotiva řady 749, stanice Litice nad Orlicí. Autor: Vít Javůrek, licence Public Domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Litice3.jpg#/media/File:Litice3.jpg
Podrobné informace

Motorová lokomotiva řady 751 je dieselelektrická čtyřnápravová lokomotiva, jejíž první prototyp byl vyroben v pražské továrně ČKD v roce 1964 a výroba trvala do roku 1971. Byla navržena pro vozbu osobních, rychlíkových a lehčích nákladních vlaků. Jedním z cílů, který měly lokomotivy řady 751 splnit, bylo nahrazení některých řad parních lokomotiv (např. řady 464.0, která si získala přezdívku „ušatá“). Právě v polovině 60. let 20. století byl proces přechodu z parní trakce na motorovou a elektrickou v plném proudu. Celkem bylo vyrobeno 230 lokomotiv řady 751, ze kterých bylo v 90. letech 20. století 34 kusů rekonstruováno na řadu 749. Rekonstrukce spočívala v odstranění parogenerátoru pro vlakové vytápění připojených vozů a jeho nahrazení teplovzdušným alternátorem.

Tato řada je využívána výhradně pro vozbu osobních vlaků. Z řady 751 vychází i příbuzná a designově téměř totožná řada 752 (dříve T 478.2), která nikdy nedisponovala generátorem pro vytápění, a je tedy využívána především v nákladní dopravě. Řada 752 je v provozu již jen na Slovensku, v Česku byla přeznačena na řadu 751.3. Původní označení 752 tak pro tuto řadu zaniklo a bylo uvolněno pro jiné lokomotivy. I z této „nákladní“ řady bylo 26 kusů rekonstruováno na „osobní“ řadu 749 (celkem tedy vzniklo 60 strojů řady 749).

Lokomotivy řad 751 a 749 patří spolu s lokomotivami řady 742 díky vysoké spolehlivosti a nízké provozní náročnosti mezi nejzdařilejší tažné stroje ČKD. Jejich nevýhodou je však značná spotřeba nafty a extrémně vysoká úroveň hluku na stanovišti strojvedoucího, který navíc obvykle musí čelit i vysokým teplotám. Možná právě nízké nároky na údržbu mají za následek poměrně zanedbaný stav většiny lokomotiv řady 751 i 749.

Pro lokomotivy řady 751 a od ní odvozených nebo rekonstruovaných typů jsou typické dvě přezdívky: tou první je „zamračená“, a to kvůli hlouběji zapuštěným čelním sklům a negativnímu sklonu čela lokomotivy. Druhou, pikantnější přezdívku „Bardotka“, si lokomotiva získala pro své mohutně předsunuté čelo připomínající bujné poprsí herecké hvězdy 60. let 20. století Brigitte Bardot.

Použité zdroje
Řada 749 ČD. In: Prototypy.cz [online]. 9. 12. 2008 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.prototypy.cz/?rada=749

715. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-751.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.