Motorová jednotka pro lehkou osobní přepravu na regionálních železničních tratích, rekonstruovaná z motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010. Rekonstrukce probíhaly v letech 2005–2012 a pomohly výrazně zvýšit kulturu cestování na českých železnicích.
Motorová jednotka řady 814, známá pod obchodním označením Regionova, je určena pro lehkou železničníosobní přepravu především na regionálních tratích a vznikla modernizací motorových vozů řady 810 (vyráběny v letech 1973–1982) a přípojných vozů řady 010 (vyráběny v letech 1973–1983). Nutnost podobné přestavby se plně projevila na přelomu tisíciletí, jelikož staré vozy byly v řadě ohledů stále více nevyhovující. Byly nasazovány i na frekventovanější nebo sklonově náročné tratě, které původně měly obsluhovat vozy řady M 475.0, podle nového značení 860. Jejich sériová výroba však nikdy nenastala a vozy 810 nebyly konstrukčně přizpůsobeny takovým podmínkám, jaké měly zvládat vozy 860. Po prvních, spíše menších rekonstrukcích řady 810 během 90. let, jako jsou řady 809 nebo 811, vznikl v roce 2001 v šumperské firmě Pars nova prototypový motorový vůz 812, který byl první větší modernizací původního provedení vozu 810 a byl přímým předchůdcem pozdější Regionovy.
Motorová jednotka řady 814 je sestavena z motorového vozu řady 814 a řídicího vozu řady 914. Tyto vozy jsou spřaženy a průchod mezi nimi je možný díky přechodovému můstku. Oba vozy mají odlišné uspořádání. Zatímco motorový vůz má zachovánu původní výšku podlahy jako vůz řady 810 a kromě stanoviště strojvedoucího má dva nástupní prostory a velkoprostorový oddíl pro cestující, řídicí vůz má střední část řešenu jako nízkopodlažní a v ní je umístěna i toaleta. Celková kapacita jednotky je 199 osob, z toho 84 sedících a 115 stojících.
Tato přestavba vozů řady 810 a 010 odstranila některé jejich hlavní nedostatky, mezi nimi především nízkou úroveň komfortu pro cestující i vlakový personál, neprůchodnost soupravy nebo absenci bezbariérového nástupu. I hnací agregát je výrazně zmodernizován. Samotné rekonstrukce probíhaly v letech 2005–2012 a cena jedné takové přestavby byla 20 000 000 Kč, což je přibližně třetina ceny nového vozidla odpovídajících vlastností.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.