Typická barokní socha ve formě sloupu dominující mnohým českým a moravským náměstím. V duchu katolické tradice byla stavěna nejčastěji jako poděkování za ukončení moru nebo za záchranu před pohromou.
Podle dominující sochy se rozlišují sloupy mariánské, svatotrojiční nebo světecké. Poslední jsou zasvěceny konkrétnímu světci. Velký stavitelský rozmach morových sloupů je zaznamenán v 17. až 18. století, kdy českými zeměmi otřásaly morové epidemie. Dalším podnětem ke stavění tohoto druhu památníku bylo poděkování za záchranu města před požárem nebo válečným nepřítelem. Ojedinělé stavby mariánských sloupů jsou známy i z 19. století (Hořice, Tišnov), a dokonce ještě těsně z období před začátkem 20. století (Pelhřimov). Po roce 1989 se znovu staví kdysi zbourané památníky tohoto druhu např. v Českých Budějovicích, Hořicích, Ostravě nebo Ústí nad Labem.
Nejčastěji byla na morových sloupech umístěna zpodobnění biblických postav a světců, především Panny Marie a Nejsvětější Trojice, jejichž sochy se nacházely nejvýše a dominovaly celé kompozici. Nejvýše postavené sochy byly zpravidla obklopeny postavami svatých ochránců proti moru a českých patronů, např. sv. Rocha, sv. Šebestiána, sv. Rozálie, sv. Karla Boromejského, sv. Václava, sv. Jana Nepomuckého, sv. Cyrila a Metoděje a na Moravě i sv. Jana Sarkandera (např. na sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci). V případě mariánských sloupů se jednalo obvykle o klasické zobrazení Immaculaty, Neposkvrněné, jež se sepjatýma rukama a svatozáří dvanácti hvězd kolem hlavy stojí na zeměkouli a drtí nohou hada (draka) a jež je vnímána jako druhá Eva.
První mariánský sloup byl vztyčen v roce 1650 na Staroměstském náměstí v Praze jako památka na ukončení třicetileté války (zničen 1918). Sloupy prošly určitým vývojem začínajícím jednoduchostí v souladu s římskou tradicí, jako je tomu v Kostelci nad Orlicí (1656) nebo na Svaté Hoře u Příbrami (1661), a pokračující pozdějšími pracemi rozvitými až do zdobených figurálních plastik na podnožích podle vzorů z Mnichova a Vídně z roku 1638. Výběr postav umisťovaných na podstavci často určovali fundátoři, proto se zde objevují místní svatí, patroni konkrétních osob či řádoví světci. V Čechách se nejčastěji zobrazují postavy sv. Jana Nepomuckého a sv. Václava, dále následují sv. Florián, sv. Šebestián, sv. Roch, sv. Vojtěch, sv. Barbora a sv. František Xaverský.
Pozoruhodným je mariánský sloup v Ústí nad Labem – Střekově, na němž dominuje socha Piety, Panny Marie s tělem Krista na klíně, a dole na podstavci jsou sochy sv. Tří králů. Další zajímavost představuje bohatě zdobený sloup v Lomnici u Tišnova, jehož podstavec napodobuje skálu, na které leží sv. Rozálie a ze které vyrůstá jabloň. Jsou zde umístěny sochy Adama, Evy a hada spolu s obvyklými světci. K umělecky nejvýznamnějším mariánským sloupům se řadí skvosty v Jaroměři a v Teplicích zdobené sochami od Matyáše Bernarda Brauna, dále pak sloupy od Jiřího Františka Pacáka a Františka Maxmiliána Kaňky v Poličce a od Severina Tischlera a Jiřího Antonína Heinze v Uničově.
Svatotrojiční a světecké morové sloupy vznikají až v 18. století. Nejznámějším sloupem tohoto druhu je sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci. Na vrcholku světeckého sloupu bývají umístěny sochy sv. Jana Nepomuckého jako například v Dubu nad Moravou, ve Dvoře Králové nad Labem, v Počátkách nebo v Sedlci u Kutné Hory.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.