*2. 12. 1926 Kroměříž – †30. 9. 2002 Praha
Miloš Macourek projevoval výrazné kreativní sklony již v raném věku, studium gymnázia ani ostravské Státní konzervatoře však nedokončil a po skončení druhé světové války odešel do Prahy. Počátky jeho umělecké tvorby jsou propojené se vznikem Divadla Na Zábradlí v letech 1958–1959, pro něž napsal hry Jedničky má papoušek (1959), Smutné vánoce (1960) či Nejlepší rocky paní Hermanové (1962, spolu s Václavem Havlem). Zároveň psal i poezii, drobnější prózu a pohádky a rovněž překládal do češtiny francouzského básníka Jacquese Préverta, k němuž je někdy ve své vlastní básnické tvorbě přirovnáván. Je také autorem několika komiksových příběhů, které nakreslil Karel Saudek. Jejich komiksy Muriel a andělé (1969), Muriel a oranžová smrt (1970) a Peruánský deník (1984) však byly komunistickou cenzurou zakázány a tiskem vycházely postupně až od roku 1991.
K filmu se Macourek dostal začátkem 60. let. Nejprve působil jako dramaturg Filmového studia Barrandov, ale brzy se prosadil i jako tvůrce komediálních scénářů. Debutoval scénářem pro snímek Muž z prvního století (1961), jímž byla zahájena plodná spolupráce s režisérem Oldřichem Lipským. Společně natočili například také sci-fi komedii Zabil jsem Einsteina, pánové! (1969) či parodii na gangsterky Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970). Nejvíce se Macourek proslavil dlouhodobou spoluprací s Václavem Vorlíčkem, ze které vzešlo mnoho bláznivých komedií s osobitým stylem plným hravosti a fantazie. Úspěch slavil již jejich první snímek Kdo chce zabít Jessii? (1966). Po něm následovaly kultovní tituly jako Pane, vy jste vdova! (1970), Jak utopit doktora Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1974) nebo Což takhle dát si špenát? (1977). Kromě filmových komedií vytvořili také mnoho oblíbených televizních seriálů, k nimž patří například Létající Čestmír (1983), Křeček v noční košili (1987) či Arabela (1980) s pokračováním Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek (1993).
Jméno scenáristy Miloše Macourka se hojně objevuje také v animovaném filmu. Pod zkratkou M-D-B vytvářeli spolu s výtvarníkem Adolfem Bornem a animátorem Jaroslavem Doubravou v letech 1972–1985 krátkometrážní animované satirické grotesky, které se staly velice oblíbenými. Patří k nim např. snímky Ze života ptáků (1973), Mindrák (1981) nebo Imago (1983). Vrchol jejich tvorby představují tři série o dvojici školáků Mach a Šebestová, jež vznikly postupně v letech 1976, 1977 a 1979, záhy se staly legendou a dodnes patří k nejoblíbenějším českým večerníčkům.
Macourek se ve své tvorbě snažil poetizovat všední život pomocí pronikání prvků fantastična do reality. Pro jeho scenáristický styl je příznačný zvláště jeho originální humor, jenž často vyvěrá právě z prolínání světa lidí a pohádek.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.