*17. 9. 1873 Kroměříž – †10. 2. 1962 Praha
Max Švabinský, celým jménem Maxmilian Theodor Jan Švabinský, od útlého věku snil o tom, že se stane umělcem. Ještě v dětství začal malovat portréty, které následně vystavoval v oknech místní lékárny. I přes matčin odpor mu bylo nakonec studium umožněno a Švabinský byl jako jeden z nejlepších uchazečů zapsán na pražskou Akademii výtvarných umění (AVU), kde studoval v ateliéru pod vedením Maxmiliána Pirnera (1891–1896). Velká část jeho obrazů byla ovlivněna pobytem v Kozlově u České Třebové (Dvě matky, Velká rodinná podobizna). Významnou inspirací pro Švabinského byly ženy, které vřele miloval – jeho manželka Ela Vejrychová, často na jeho malbách zachycená, později Anna Procházková, manželka jeho švagra, jež se stala jeho milenkou (po letech manželkou). Vytvořil celou řadu grafických portrétů se silným erotickým napětím (grafický cyklus Ráj), kde zachytil i sám sebe v intimních situacích.
Ještě během studií se zdokonaloval v portrétu podaném malířskou i kresebnou, respektive grafickou formou. Uměl mistrovsky zachytit vnitřní energii a podstatu zobrazované postavy. Virtuózní podání a smysl pro monumentalitu přinesly Švabinskému řadu oficiálních zakázek. První se stala výzdoba foyer Zemské banky v Praze Na Příkopě. Dalšími velkými zakázkami byly mozaiková výzdoba Síně padlých v Národním památníku na Vítkově a malby pro Obecní dům v Praze. Stal se také autorem návrhů vitrážových oken pro katedrálu sv. Víta (Seslání ducha svatého, Poslední soud). Pro Ministerstvo spojů vyrobil několik sérií poštovních známek a navrhl československé bankovky. Švabinský byl i pedagogicky činný a dlouhou dobu působil na AVU. Řadil se ke spolku Mánes a byl jedním ze zakladatelů Sdružení českých umělců grafiků Hollar (1918), dále patřil ke spolkům Hagenbund (Vídeň) a Société nationale des beaux-arts (Paříž). Stal se rytířem Řádu čestné legie, profesorem a několikanásobným rektorem AVU. Byl jmenován národním umělcem (1945) a nositelem Řádu republiky (1958).
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.