Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Elektrická lokomotiva řady 169

Elektrická lokomotiva řady 169

Elektrická lokomotiva, která se měla stát prvním zástupcem elektrických lokomotiv Škoda III. generace. K sériové výrobě nikdy nedošlo, v roce 1987 byla vyrobena pouze v jediném exempláři. Ten byl v roce 1997 odstaven, později rozebrán a do provozu se již nikdy nevrátil.

 


Lokomotiva 169. Autor: Soldan15, licence CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lokomotiva_169.JPG#/media/File:Lokomotiva_169.JPG
Podrobné informace

Elektrická lokomotiva řady 169 (do roku 1988 E 499.5) se měla v 80. letech 20. století stát prvním zástupcem elektrických lokomotiv Škoda III. generace. První, a nakonec jediný prototyp lokomotivy nové generace byl dokončen v roce 1987. Její vývoj si vyžádal 80 000 000 Kčs a ve své době přinesla řadu technologických novinek. Skupina železničních vozidel Škoda III. generace se měla vyznačovat moderní koncepcí mechanické části a z toho plynoucími hmotnostními úsporami, palubní diagnostikou a snížením požadavků na údržbu. Ačkoli všechna tato řešení byla velmi moderní, v běžném provozu lokomotiva nevykazovala požadovanou spolehlivost. Společensko-politické změny v roce 1989 přinesly zrušení embarg na dovoz důležitých zahraničních technologií a díky celkové restrukturalizaci československé ekonomiky byly pozitivně ovlivněny jak ceny, tak samotná dostupnost technicky dokonalejších a vhodnějších dílů. V nových podmínkách volného trhu se proto vývoj lokomotivy v původní podobě nevyplatil. Především řešení elektrické výzbroje vyžadovalo změny, které se dotkly i plánované řady 170. Ta měla být pokračovatelem prototypové řady 169, avšak k její výrobě nakonec nikdy nedošlo. První sériově vyráběnou lokomotivou III. generace pro České dráhy se tak stala až řada 380, která byla představena v roce 2008.

Lokomotiva řady 169 vynikala podvozkem s pomaluběžnými motory, které poháněly motory přímo pomocí spojky rotor–kolo, tedy bez použití nápravové převodovky. Výhodou měly být například snížené nároky na údržbu. Očekávané jízdní vlastnosti takového řešení však byly silně závislé na kvalitě kolejového svršku a ten byl na přelomu 80. a 90. let obecně v žalostném stavu. Již v roce 1990 tak byly pomaluběžné podvozky vyměněny za klasické rychloběžné s nápravovou převodovkou.

Jediný exemplář lokomotivy řady 169 nikdy nebyl v majetku ČSD, ani později ČD, těmto společnostem byl pouze pronajímán. V běžném provozu byla lokomotiva mezi lety 1989–1996 testována především na tratích Praha–Beroun a Praha–Nymburk. V letech 1997–2003 byla lokomotiva odstavena v České Třebové, přičemž v roce 2004 posloužila ve Škodě Plzeň ke zkouškám komponentů při vývoji nové řady 380. Tehdy byla z podstatné části rozebrána, její nekompletní vrak dále chátral v areálu továrny, a do provozu se tak již nikdy nevrátil. Díky svým asynchronním trakčním motorům si lokomotiva vysloužila přezdívku „asynchron“.

 

 

 

Použité zdroje
Řada 169 (ex 85E0-ATM). In: Prototypy.cz [online]. 7. 4. 2015 [cit. 25. 8 2020]. Dostupné z: http://www.prototypy.cz/?rada=169

169. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-169.html

MÁLEK, Tomáš. Lokomotivy Škoda III., místo expresů tahají uhlí. Narodily se do špatné doby. In: Hospodářské noviny [online]. 6. 8. 2011 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://domaci.ihned.cz/c1-52485370-lokomotivy-skoda-iii-misto-expresu-tahaji-uhli-narodily-se-do-spatne-doby

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.