Ve druhé polovině 20. století nejrozšířenější československé vlakové elektrické jednotky. Jejich historie se začala psát v polovině 50. let 20. století, a přestože jejich plánovaná životnost byla 15 let, díky nadčasovému řešení a spolehlivosti byly zprovozu vyřazeny až v roce 2018.
Elektrické jednotky řad 451 a 452 začaly psát svou historii v polovině 50. let 20. století. Zkušenosti s příměstskou dopravou v okolí Prahy ukázaly, že tehdejší lokomotivami vedené vlaky nejsou vhodné ze dvou důvodů. Dosud používané vlaky s parními lokomotivami měly slabé hodnoty zrychlení a brzdění, což kvůli malým vzdálenostem mezi zastávkami nebylo žádoucí. Dále pak byla náročná změna směru jízdy vlaku v koncové stanici. Proto ministerstvo dopravy zadalo tehdejšímu Výzkumnému ústavu dopravní a úpravárenské techniky zpracovat koncepci elektrických jednotek pro příměstskou dopravu.
První dvě prototypové jednotky EM 475.0 byly vyrobeny v letech 1959 a 1960 a na trati Praha–Pardubice je bylo možné potkávat od května 1961. První sériová jednotka EM 475.1 (od roku 1988 řada 451) byla dokončena v roce 1964 a do roku 1968, kdy byla výroba řady EM 475.1 ukončena, bylo dodáno 51 souprav. Kvůli opožděnému vývoji jednotek řady EM 488.0 (od roku 1988 řada 460) byla jako nouzové řešení v roce 1969 objednána opětovná výroba jednotek EM 475.1, které však tentokrát kvůli řadě změn v projektu nakonec nesly označení EM 475.2 (od roku 1988 řada 452), a v letech 1972 a 1973 bylo vyrobeno 11 souprav. Tradičním místem provozu jednotek řady 451 se staly příměstské tratě v okolí Prahy.
Elektrické jednotky řady 451 a 452 se skládaly ze dvou čelních a obvykle dvou vložených vozů. V době svého vzniku soupravy přinesly řadu tehdy velmi moderních prvků, od nízkopodlažní koncepce přes posuvné, elektricky ovládané vstupní dveře nebo zářivkové osvětlení až po výborné jízdní vlastnosti, vhodné pro příměstský provoz s malými vzdálenostmi mezi zastávkami. Jistá nadčasovost souprav má jistě zásluhu na tom, že ačkoli předpokládaná životnost této ve druhé polovině 20. století nejrozšířenější elektrické řady byla 15 let a její provoz měl skončit v první polovině 80. let, na svou poslední jízdu s cestujícími v pravidelném provozu vyjela jednotka řady 451 až v sobotu 11. 8. 2018.
Během provozu souprav vznikly přezdívky „Emilka“, podle původního typového označení EM, „pantograf“ nebo „panťák“ a nověji též „žabotlam“, to podle vzhledu čela soupravy.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.