Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Elektrická jednotka 471 řady (CityElefant)

Elektrická jednotka 471 řady (CityElefant)

Nejrozšířenější česká elektrická jednotka, obsluhuje především příměstskou železniční dopravu v okolí Prahy a Ostravy. V době uvedení do provozu přinesla řadu dobově revolučních řešení, například klimatizaci nebo přehledný informační systém.


Elektrická jednotka v čele 471.035 ČD, Ostrava báňské nádraží VOK. Autor: Petr Štefek, licence CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:471_035_CD_Ostrava.jpg#/media/File:471_035_CD_Ostrava.jpg
Podrobné informace

Elektrická jednotka řady 471 je v prvních dekádách 21. století nejrozšířenější elektrickou jednotkou na českých železnicích, určenou pro příměstskou osobní dopravu. První návrhy nové jednotky řady 471 vznikly na počátku 90. let 20. století, tedy v době, kdy nejrozšířenější příměstské jednotky řady 451 byly již za hranicí plánované životnosti. Po nerealizovaných sériových dodávkách vlaků řady 470 a dodávce pouhých dvou jednotek v letech 1990 a 1991 započal v režii Moravskoslezské vagónky Studénka a firmy AEG v roce 1992 vývoj nové, na řadu 470 koncepčně navazující jednotky. Po několika zvratech a potížích při vývoji a výrobě byl v roce 1997 dokončen první hnací vůz a první kompletní jednotka byla Českým drahám předána v roce 2000. Elektrické jednotky řady 471 jsou umístěny v depech Praha, Olomouc a Bohumín a jsou nasazovány především na spoje Pražské integrované dopravy a Ostravského dopravního integrovaného systému.

Elektrická jednotka řady 471 je dvoupodlažní elektrická jednotka stejnosměrné elektrické trakce s maximální rychlostí 140 km/h, v základní sestavě je tvořena třemi vozy, tedy hnacím vozem řady 471, vloženým vozem řady 071 a řídicím vozem řady 971. Celková kapacita této třívozové soupravy je 643 míst, z toho 310 míst je určeno k sezení a 333 k stání. V době uvedení souprav do provozu byl tento vlak v řadě ohledů revoluční. Vozy jsou přizpůsobeny invalidním cestujícím, celý vlak je klimatizovaný, informační systém pro cestující je vedle akustického i optický, vybavený velkými světelnými panely. Vstupní dveře a dveře mezi oddíly ovládají cestující automaticky stiskem tlačítka.         

Skříň vozů je svařena z velkoplošných hliníkových profilů, což je spolu se třívozovým uspořádáním důvodem, proč se této elektrické jednotce přezdívá ešus“. Je hliníková a složená ze tří dílů stejně jako tento známý druh nádobí. Další přezdívkou je ledovec“, a to kvůli velkým rozměrům a původnímu barevnému provedení, ve kterém převažovala bílá barva. Nejnovější přezdívkou, která je zároveň obchodním označením jednotky, je CityElefant.

Použité zdroje
471. In: Atlas lokomotiv [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://www.atlaslokomotiv.net/loko-471.html

ZLINSKÝ, Zdeněk. ELEKTRICKÉ JEDNOTKY NA NAŠICH KOLEJÍCH: ŘADA 471. In: Vlaky.cz. [online]. 22. 9. 2009 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003208-Elektricke-jednotky-na-nasich-kolejich-rada-471/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.