Odvětví scénické hudby vznikající jako neoddělitelná součást filmů a televizních inscenací a dotvářející jejich atmosféru. Světových úspěchů dosáhl hudební doprovod k českým animovaným a krátkým filmům.
Hudební doprovod hrál významnou roli ve filmovém umění již od jeho počátku. V éře němého filmu byla hudební složka jediným zvukovým výrazem, a zaujímala proto velkou pozornost tvůrců. Využívali bohatou škálu hudebních žánrů: od útržků koncertních a operních skladeb z oblasti původní artificiální hudby přes nově komponovaná díla, která byla psána pro jednotlivé snímky ponejvíce v duchu postromantického symfonismu, až po zvukové koláže a improvizovaný hudební doprovod. Ten zajišťovali hudebníci, zaměstnávaní za tím účelem provozovateli kin. Populární byly také šantánové a kabaretní doprovody, v nichž se uplatnily osobnosti jako Josef Šváb Malostranský či Karel Hašler.
S nástupem zvukového filmu na konci 20. let 20. století se hudba začala kombinovat s mluveným slovem a dalšími zvuky. Zvláštní důraz byl kladen na titulní píseň k filmu, která dotvářela náladu celého snímku. Svědčí o tom např. oblíbené melodie z filmů, jejichž protagonistou byl na přelomu 30. a 40. let herec a zpěvák Oldřich Nový. Na začátku 20. století se ve filmu postupně prosazoval jazz a swing, který do hudebního doprovodu k československým filmům pronikal až od 30. let. K nejvýznamnějším jazzovým skladatelům filmové hudby patří Emil František Burian (např. hudba k snímku Svatopluka Innemanna Před maturitou /1932/) či Jaroslav Ježek, jehož kompozice doprovázejí filmy Jiřího Voskovce a Jana Wericha (např. Svět patří nám /1937/ v režii Martina Friče). Ve stejné době vznikají také první pokusy o hudební film, nejčastěji jsou to inscenace operet českých i zahraničních skladatelů (např. Polská krev /1934/ v režii Karla Lamače podle námětu Oskara Nedbala). K průkopníkům české filmové hudby se řadí i skladatel Jiří Srnka, který zkomponoval hudbu k více než 200 celovečerních filmů, seriálů a dokumentů.
Ve filmech nové vlny 60. let 20. století tvořila hudba důležitou součást reality před kamerou nebo se přímo stala rovnocennou výrazovou složkou. Filmoví tvůrci do svých snímků hojně zapojovali rock-n-roll, jazz, swing a nově také pop. V průběhu 60. let prošlo barrandovskými studii téměř 50 nových skladatelů a hudební tvář filmu se značně proměnila. K nejvýznamnějším patří kromě Jiřího Srnky zejména Zdeněk Liška, Jiří Šust, Jan Klusák, Jan Novák či dvojice Jiří Malásek – Jiří Bažant, která se zapsala do dějin české filmové hudby popovým muzikálem Starci na chmelu (1964) v režii Ladislava Rychmana. Žánry populární hudby se v české filmové produkci prosazují od 70. let 20. století. Mezi nejvýraznější osobnosti patří Jaroslav Uhlíř, Karel Svoboda či Petr Hapka. Hudbou k animovaným filmům se proslavil zejména Luboš Fišer, Jaroslav Celba, Petr Skoumal či mezinárodně oceňovaný skladatel Vadim Petrov (autor hudby k večerníčkům o krtkovi aj.).
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.