Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Železniční viadukt u Jezernice

Železniční viadukt u Jezernice

Jezernický viadukt, který je jedním z nejdelších železničních mostů v České republice.


Autor: Josef Mirovský
Podrobné informace

Viadukt u Jezernice je jedním z nejdelších železničních mostů v České republice a nejznámější technickou památkou kraje. Viadukt překonává údolí říčky Jezernice a byl vybudován jako součást Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dokončen byl v roce 1842. Měl usnadnit a rozšířit přepravu soli, uhlí, železa a vojska.

Celkově viadukt představuje se svými 42 oblouky a délkou 426,44 metru výraznou dominantu v místní krajině. Jeho šířka činí 8,8 metru a výška 10,6 metru.

První vlaky zde začaly jezdit už v roce 1847, ale protože se viadukt stal velmi brzy jedním z nejfrekventovanějších v oblasti, přistoupilo se o 20 let později ke stavbě druhé koleje na trati. Jedinečnost viaduktu tkví v tom, že jej vlastně tvoří dva navzájem spojené mosty, každý vybudovaný v jiné době. Na první pohled to však není patrné, každý z mostů je dobře rozpoznatelný až při pohledu zespoda. Druhý z mostů představuje přesnou kopii prvního a je s ním dokonale slícován. V letech 1998–2001 prošel železniční viadukt generální rekonstrukcí a dnes opět láka turisty a fotografy. Zajímavostí je i to, že most byl v ČR jediný, na kterém se až do roku 2002 – tedy téměř 170 let – jezdilo po levé straně.

Použité zdroje
ŠÍROVÁ-MOTYČKOVÁ, Kamila a ŠÍR, Jiří. Technické památky České republiky: mosty, železnice, přehrady, elektrárny, mlýny, opevnění, sklárny, doly a další. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2012. 206 s. Naše země. ISBN 978-80-7346-141-6.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.