Viadukt u Jezernice je jedním z nejdelších železničních mostů v České republice a nejznámější technickou památkou kraje. Viadukt překonává údolí říčky Jezernice a byl vybudován jako součást Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dokončen byl v roce 1842. Měl usnadnit a rozšířit přepravu soli, uhlí, železa a vojska.
Celkově viadukt představuje se svými 42 oblouky a délkou 426,44 metru výraznou dominantu v místní krajině. Jeho šířka činí 8,8 metru a výška 10,6 metru.
První vlaky zde začaly jezdit už v roce 1847, ale protože se viadukt stal velmi brzy jedním z nejfrekventovanějších v oblasti, přistoupilo se o 20 let později ke stavbě druhé koleje na trati. Jedinečnost viaduktu tkví v tom, že jej vlastně tvoří dva navzájem spojené mosty, každý vybudovaný v jiné době. Na první pohled to však není patrné, každý z mostů je dobře rozpoznatelný až při pohledu zespoda. Druhý z mostů představuje přesnou kopii prvního a je s ním dokonale slícován. V letech 1998–2001 prošel železniční viadukt generální rekonstrukcí a dnes opět láka turisty a fotografy. Zajímavostí je i to, že most byl v ČR jediný, na kterém se až do roku 2002 – tedy téměř 170 let – jezdilo po levé straně.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.