Velorex bylo české tříkolové vozidlo, potažené koženkou, jež mělo homologaci automobilu. Je známé nejen ze silnic, ale také z filmu Momentky (anglicky Snapshots), Vrchní, prchni či z britského motoristického pořadu Top Gear. V Československu se mu říkalo hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš apod. Jako většina tříkolových vozidel měl Velorex vpředu dvě kola a jedno zadní kolo.
Bratři Mojmír a František Stránští založili v České Třebové v roce 1924 vlastní malou firmu s názvem MOTO-VELO-sport, kde opravovali jízdní kola. O 20 let později přišli s nápadem vytvořit toto neobvyklé vozidlo, a vyplnit tak mezeru na trhu – dosud totiž neexistoval vůz na pomezí motocyklu a automobilu. Tříkolka dostala název Oskar („kára na ose“, v roce 1956 byla přejmenována na Velorex – Oskar, později na Velorex. První prototyp byl vyroben v roce 1943 a záhy následovaly další tři zdokonalené kusy, které byly obohaceny o motory ČZ 150 cm3, PAL 350 cm3 a JAWA 250 cm3. Myšlenky na sériovou výrobu bohužel nebyly kvůli zahájení zestátňování všech podniků v Československu ke konci 40. let 20. století realizovány, ale malosériová výroba probíhala nepřetržitě. Po znárodnění v roce 1950 byla výroba převedena do družstva Velo (později Velorex) v Hradci Králové a v roce 1951 převedena do Solnice. Podnik začal vozíky vyrábět přednostně pro invalidy.
Výroba Velorexů pokračovala v roce 1961 ve zcela novém prostoru v Rychnově nad Kněžnou, přičemž souběžně s tím fungoval nadále i závod v Solnici. O deset let později byla výroba tříkolek ukončena a byla zahájena výroba vozidel se čtyřmi koly. Tato varianta se příliš nezdařila a výroba o dva roky později skončila. Celkem bylo vyrobeno kolem 16 600 vozidel všech typů, nejvíce byl zastoupen typ 16/350 (12 000 kusů). Tento typ Velorex 16/350 měl motor Jawa 350 o objemu 350 cm3 (dvoutaktní, dva válce, chlazení vzduchem), s výkonem 16 koní a maximální rychlostí 85 km/h. Asi polovina produkce byla exportována do zemí bývalého východního bloku. Pro řízení velorexů byl do roku 2000 vyžadován pouze řidičský průkaz pro motocykl (kategorie A).
V České republice v současnosti stále funguje několik Velorex klubů (první sraz majitelů Velorexů se uskutečnil v roce 1984 v Boskovicích, kromě Boskovic se srazy konají pravidelně například v Bukovanech u Týnce nad Sázavou).
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.