Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Trolejbusová doprava v Brně

Trolejbusová doprava v Brně

Největší trolejbusová síť v České republice. V současnosti má Brno celkem 14 trolejbusových linek o délce téměř 100 km.


Autor: MIGORMCZ, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_26Tr_Solaris_v_Brn%C4%9B_(02).jpg
Podrobné informace

Trolejbusová doprava v Brně je součástí brněnské městské hromadné dopravy. Představuje tak vůbec největší trolejbusovou dopravní síť v České republice. Podle stavu z roku 2018 mělo město Brno celkem čtrnáct trolejbusových linek, přičemž jedna z nich je označena jako nostalgická. Délka linek činí 97,7 km (103,14 včetně nostalgické linky).

Plány na vybudování trolejbusové sítě v Brně existovaly již ve 30. letech 20. století, ale kvůli druhé světové válce byly odloženy. Myšlenka byla opět oživena až po skončení války. Postupně byly v roce 1949 otevřeny tři linky. První cestující vezl 30. 7. 1949 trolejbus s číslem 21 ze stanice Hlavní nádraží do Slatiny (zbývající linky 22 a 23 vedly do Králova Pole a do Tuřan). Během 50. a 60. let trolejbusová síť v Brně zaznamenala prodloužení délky tratí a linek. V době, kdy většina měst v Československu rušila nebo omezila trolejbusové sítě kvůli levné ropě ze SSSR, zůstalo Brno jedním z mála měst, kde trolejbusová síť zůstala téměř nezměněna. V 80. a 90. letech přišla doba revitalizace trolejbusové sítě.

V současnosti v Brně jezdí třináct pravidelných linek, z nichž nejkratší (Linka č. 39, Masarykova čtvrť, Barvičova – Komenského náměstí) má délku 2,68 km a nejdelší (Linka č. 25 Novolíšeňská – Vozovna Husovice – Starý Lískovec, Osová) měří 17,65 km. Během letní sezóny jezdí z Komenského náměstí do Vozovny Komín také nostalgická linka o délce 5,48 km.

Trolejbusová doprava v Brně v roce 1949 začala s vozy typu Škoda 6Tr, které byly speciálně vyvinuty pro městskou dopravu v Brně. Od roku 1953 začaly jezdit vozy typu Škoda 7Tr, které pak byly nahrazeny vozy Škoda 8Tr koncem 50. let a vozy Škoda 9Tr v první polovině 60. let. V průběhu 60., 70. a 80. let byly dodány trolejbusy typu Škoda T 11 a Škoda 14Tr. První vozy Škoda 14Tr se objevily v Brně v roce 1982, následně v 90. letech i jejich zmodernizovaná verze Škoda 14TrR, která je stále v provozu. Od začátku 90. let se objevily vozy typu Škoda 15Tr, 21Tr, 22Tr, 25 Tr Irisbus, 31 Tr a 26 Tr Solaris. Na všech třinácti denních linkách je denně nasazeno okolo 110 vozů. Část historických trolejbusů je zachována a je majetkem Technického muzea v Brně.

Použité zdroje
Brno získá nové trolejbusy, které umí jezdit i bez trolejí | Dopravní noviny. Dopravní noviny - TRANSPORT AND LOGISTIC MULTIMEDIA [online]. Dostupné z: https://www.dnoviny.cz/silnicni-doprava/brno-ziska-nove-trolejbusy-ktere-umi-jezdit-i-bez-troleji

Do Brna se vrátil trolejbus Škoda 9Tr. Zařadí se mezi retro vozidla - Deník.cz. Deník.cz - informace, které jsou vám nejblíž [online]. Copyright © [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: https://www.denik.cz/regiony/do-brna-se-vratil-trolejbus-skoda-9tr-zaradi-se-mezi-retrovozidla-20190507.html

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.