Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tramvaj Škoda 15T (ForCity Alfa)

Tramvaj Škoda 15T (ForCity Alfa)

Tříčlánková nízkopodlažní tramvaj, která se vyznačuje jedinečnou konstrukcí opatřenou čtyřmi otočnými podvozky. Ta umožňuje maximální využití prostoru pro cestující. Plně nízkopodlažním řešením se odlišuje od všech ostatních tramvají provozovaných v Česku.

 


Škoda 15T, smyčka Radlická. Autor: Honza Groh (Jagro), licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11702480#/media/File:Škoda_15T,_smyčka_Radlická.jpg
Podrobné informace

Tramvaj Škoda 15T (obchodní označení ForCity Alfa) je tříčlánková nízkopodlažní tramvaj, provozovaná v Praze od roku 2010. Pražský dopravní podnik od výrobce Škoda Transportation, a. s., zakoupil celkem 250 tramvají, poslední z nich v únoru 2019. Během výroby pražských tramvají byly téměř identické vozy (avšak kromě tříčlánkových též čtyřčlánkové) dodávány také do lotyšské Rigy.

Tramvaj Škoda 15T představuje technicky jedinečné vozidlo se čtyřmi otočnými podvozky, kterými jsou jednotlivé články spojeny. Každé kolo je poháněno vlastním motorem a jedna tramvaj tak má 16 motorů, každý vždy o výkonu 45 kW. Díky extrémně nízké stavební výšce podvozků je celý vnitřní prostor řešen bezbariérově, bez jakýchkoli schodů. Tím se odlišuje od všech ostatních tramvají provozovaných v Česku.

Jedna tramvaj ForCity Alfa pojme až 180 cestujících, z toho 61 sedících. Šest širokých dvoukřídlých dveří umožňuje velmi rychlý nástup a výstup. Prvních 125 pražských tramvají Škoda 15T, dodaných do roku 2015, bylo provedeno v stříbrno-černo-červeném nátěru, změna přišla s modernizovanou druhou sérií, dodávanou od roku 2015. Pro ni, tedy pro zbývajících 125 kusů, byl mírně upraven design tramvaje, tyto vozy již mají bílo-černo-červený exteriér se žlutým čelem. Díky takto výraznému zbarvení je tramvaj i z dálky velmi dobře viditelná a v městském provozu zejména pro chodce bezpečnější. Vozy druhé série byly již z výroby vybaveny klimatizací a wi-fi připojením pro cestující. Právě vysoké teploty během letních dnů v neklimatizovaných vozech se v počátcích provozu tramvají Škoda 15T stávaly častým terčem kritiky veřejnosti.

Designérem tramvaje ForCity Alfa je známý český architekt a designér dopravních staveb a strojů Patrik Kotas, který stojí například za podobou vozů metra M1, tramvajové trati mezi pražskými Hlubočepy a Barrandovem nebo terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové.

 

Použité zdroje
HRUBEŠ, Ondřej Matěj. Flotila tramvají Škoda 15T pro Prahu je kompletní. DPP převzal 250. vůz. In: mhd86.cz [online]. 5. 2. 2019 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: http://mhd86.cz/2019/02/05/flotila-tramvaji-skoda-15t-pro-prahu-je-kompletni-dpp-prevzal-250-vuz/

TRAMVAJ FORCITY ALFA PRAHA. In: Škoda.cz [online]. [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.skoda.cz/reference/tramvaj-forcity-alfa-praha/?from=prod

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.