Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Tatra 80

Tatra 80

Luxusní československý automobil vyráběný kopřivnickou továrnou Tatra mezi lety 1931–1938, pro svou enormně vysokou cenu a úzkou klientelu nazýván „ministerský vůz“. Jeden exemplář vlastnil i první československý prezident T. G. Masaryk.


Autor: Stanislav Jelen / CC BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)
Podrobné informace

Tatra 80 je luxusní vůz vyráběný ve stejnojmenné továrně mezi lety 1931–1938. Byl nejhonosnějším produktem této automobilky, prodával se za téměř 200 000 tehdejších československých korun. (Pro srovnání: běžný rodinný dům stál tehdy kolem 50 000 korun.) Především jeho cena byla tedy důvodem, proč světlo světa spatřilo pouze 26 exemplářů v různých variantách (limuzína, kabriolet či landaulet).

Přestože si Tatra za první republiky získala své renomé hlavně díky menším osobním vozům, na začátku 30. let zazářila z její produkce také dvě auta, která patřila v tehdejším Československu k těm nejluxusnějším – Tatra 70 a Tatra 80. Konstrukčně navazovala pětimetrová „osmdesátka“ na Tatru 70. Typ 80 však měl mnohem větší a výkonnější motor. Dominantním prvkem „osmdesátky“ byl její dvanáctiválcový motor o objemu 5 991 cm3 a výkonu 120 koní. Maximální rychlost činila 140 km/h a spotřeba byla z dnešního hlediska neuvěřitelných 25–30 litrů na 100 km. Byl to jeden z posledních vozů s motorem chlazeným kapalinou, krátce poté již následovala éra nových aerodynamických vozů.

Tatra 80 byla určena československé politické reprezentaci nebo jiným majetným zákazníkům. Všeobecně byl typ 80 označován jako „ministerský vůz“. Na popularitě mu dodal exemplář předaný v roce 1935 československému prezidentu Tomáši Garriguu Masarykovi, pro něhož byl posledním oficiálním automobilem. Během druhé světové války byl vůz skrýván nejdříve v garážích Pražského hradu, později v garáži Soběslava Švíglera. Díky tomu nebyl prezidentův automobil zničen a v současnosti jej lze nalézt v Národním technickém muzeu v Praze. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.

ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.