Tatra 52 je československé auto střední velikosti vyráběné mezi lety 1930–1939 v továrně Tatry v Kopřivnici a zároveň v licenci ve Frankfurtu nad Mohanem v Německu. Typ 52 se během 30. let stal jedním z nejpoužívanějších vozů ve státních službách Československa.
Na začátku 30. let 20. století zahájila Tatra výrobu typu 52, který měl nahradit Tatru 30. Hlavní předností nového vozu bylo lepší kapalinové ovládání bubnových brzd, ale i vpředu uložený čtyřválec o objemu 1 910 cm3 a výkonu 30 koní. Maximální rychlost „dvaapadesátky“ činila 90 km/h při spotřebě mezi 13 a 15 l na 100 km. Výběr karoserií zahrnoval čtyřdveřový a dvoudveřový sedan, kabriolet, šestimístný landaulet a další luxusní verze v provedeních Bohemia a Sodomka. Uplatnění nalezla Tatra 52 zejména na ministerstvech, jako sanitní vůz a v dalších státních službách, její různé modifikace si oblíbily i soukromé osoby z řad zámožné klientely. Celkem bylo vyrobeno 1 735 vozů různého provedení. Motor Tatry 52 se po druhé světové válce používal k pohonu jeřábových nástaveb na Tatrách 111 a 138.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.