Soupravy metra dodávané v letech 1998–2011. Jejich výrobcem byla společnost ČKD Dopravní systémy spolu se zahraničními společnostmi Siemens, AEG a SGP. Jde o první zcela nové moderní soupravy vyrobené přímo pro pražské metro. V současné době zajišťují provoz na lince C.
Soupravy metra M1 jsou pětivozové elektrické jednotky vyvinuté speciálně pro potřeby pražského metra. Jejich zkonstruování v 90. letech 20. století bylo motivováno nutností omladit a rozšířit vozový park. Na počátku 90. let byly v pražském metru provozovány výhradně původní a již zastaralé sovětské soupravy typu Ečs (v provozu 1974–1997) a 81-71 (v provozu 1978–2009). Objednávky nových vozů ze SSSR byly zastaveny hned v roce 1990 v souvislosti se změnou politického a ekonomického směřování Československa. Poslední sovětský vůz tak přijel do Prahy v prosinci 1990 a do provozu byl uveden v létě 1991.
Spolu s okamžitým zastavením dodávek vozů metra bez náhrady se brzy projevil nedostatek souprav. V první polovině 90. let to byly především dva faktory, kvůli kterým začala být otázka inovace vozového parku velmi naléhavá. V letech 1990 a 1994 došlo k otevření nových stanic na linkách A a B, přičemž další úseky na linkách B a C byly ve výstavbě. Také se blížil konec životnosti nejstarších ruských souprav. Samotné rekonstrukce starých vozů by jejich počet nezvýšily, a proto se začal hledat výrobce nový. Dopravní podnik hlavního města Prahy se obrátil na podnik ČKD Tatra, který měl už z počátku 70. let 20. století zkušenosti s vývojem prototypové jednotky metra R1, jež se tehdy do pražského podzemí bohužel nedostala. V roce 1995 byl uzavřen kontrakt, přičemž ČKD tentokrát spolupracovala se společnostmi Siemens, AEG a SGP. První moderní souprava M1 se do depa Kačerov dostala v roce 1998. Provoz s cestujícími zahájila počátkem roku 2000 a dnes kompletně zajišťuje provoz na lince C.
Soupravy M1 přinesly cestujícím v době zahájení svého provozu řadu novinek, například ventilátory ve vagónech, a své předchůdce překonávaly nejen po stránce technické, ale i estetické. Jejich designérem je Patrik Kotas, známý architekt dopravních staveb a designér prostředků hromadné dopravy. Přestože nejstarší exempláře tohoto typu jsou v provozu více než 20 let, soupravy stále splňují vysoké nároky na bezpečnost a komfort. V provozu je 53 pětivozových souprav, s jejichž provozem se počítá na mnoho dalších let.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.