Škoda Popular je označením pro řadu malých rodinných aut vyráběných v Československu mezi lety 1933 a 1946 automobilkou Škoda. Šlo zároveň o nejúspěšnější předválečný model Škody, jež tuto značku navíc posunul na první místo před výrobce Tatra a Praga, kteří ve 20. letech a na počátku 30. let 20. století trhu s auty v Československu dominovali. Škoda Popular byla také nejlevnějším vozem mladoboleslavské automobilky v dané době.
Na začátku 30. letech 20. století si ředitel Škody Karel Hrdlička vytyčil za cíl vytvořit zcela nový vůz, který by měl jednodušší konstrukci a zároveň se vyznačoval nižší cenou. Díky konstruktérovi Josefu Zubatému vznikl v roce 1932 automobil Škoda 420 Standard se čtyřválcovým motorem o objemu 995 cm3 a výkonu 20 koní. Maximální rychlost činila 85 km/h při spotřebě 7 litrů na 100 km. Tento vůz byl vyráběn pouze jeden rok (od 1933 do 1934) a na jeho konstrukci pak navazovaly Škoda 418 Popular a Škoda 420 Popular. První zmíněná představovala nejmenší vůz automobilky a prodávala se za téměř dvojnásobně nižší cenu (17 800–18 800 Kč) než předchozí model, což ovšem neznamenalo, že by se od svého předchůdce lišila technickými parametry. Škoda 420 Popular pak měla výkonnější motor (22 koní) a vyráběla se ve více provedeních: tudor, kabriolet, sedan, roadster a dodávkový vůz. Model 418 byl produkován pouze jeden rok, 420 Popular až do roku 1937.
V letech 1937 a 1938 se začaly vyrábět Škoda Popular OHV a Škoda Popular 1100 OHV. První z nich disponoval motorem o objemu 995 cm3 a 27 koní, druhý – jak již název napovídá – se mohl pochlubit výkonnějším motorem o 1089 cm3 a 30 koních. Škoda 1100 OHV se vyráběla dokonce i během války, až do roku 1946. Za německé okupace také vznikla Škoda Popular 1101, která se na rozdíl od ostatních honosila přesunutou čtyřstupňovou převodovkou. Tento vůz posloužil jako základ pro Škodu 1101/1102 Tudor, jež se objevila po válce.
Produkce řad Popular předčila všechny ostatní modely mladoboleslavské automobilky před začátkem druhé světové války. Bylo vyrobeno téměř 22 000 Popularů proti 6 800 Rapidům, 220 Favoritům nebo 900 Superbům. Skoro čtvrtina ze všech Popularů šla na export, nejvíce do Polska, Holandska a Jugoslávie. Úspěch slavily i sportovní varianty. Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda 418 R vybojovali druhé místo v prestižní Rallye Monte Carlo v kategorii do 1500 cm3, díky čemu se automobilka mezi lety 1936–1938 rozhodla pro výrobu menší série (70 kusů) tohoto vozu pod názvem Škoda Popular Sport Monte Carlo. Dva z nich se staly majetkem posledního jugoslávského krále Petara II. Karadjordjeviče.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.