Škoda Favorit (interní název 781) byl osobní automobil nižší střední třídy vyráběný českou automobilkou Škoda Auto mezi lety 1987–1995 (celkem 783 168 kusů), jenž znamenal velký krok vpřed pro československý automobilový průmysl. Model byl poprvé představen v červenci 1987 na veletrhu v Brně a o šest měsíců později byla zahájena jeho hromadná výroba. Jednalo se o první vůz Škoda, který následoval evropské trendy například tím, že byl jeho motor umístěn vpředu a pohon situován na předních kolech. O návrh vzhledu interiéru i exteriéru se postaralo italské designové studio Bertone a název Favorit se inspiroval stejnojmenným modelem Škody z roku 1936. Od roku 1990 se Favorit vyráběl také ve verzi Škoda Forman (kombi) a o rok později byla na trh uvedena také dvoudveřová varianta pick-up.
Favorit se stal jedním z nejoblíbenějších vozů ve střední Evropě a jeho vývoz do západní Evropy byl zahájen v roce 1988, když debutoval v Amsterodamu. Byl vyvážen do velkého počtu zemí, včetně Argentiny, Chile, Kolumbie, Ekvádoru, Peru, Izraele, Polska, Ruska, Turecka atd. V počátcích výroby dokonce poptávka výrazně převyšovala výrobní kapacitu továrny.
Po přelomovém roce 1989 se automobilka Škoda nenacházela v dobré finanční ani výrobní kondici, a tak se československá vláda rozhodla ji prodat zahraničnímu investorovi. Zájem projevilo 24 společností, mezi nimi např. BMW, General Motors či Reno. Nejlepší podmínky však nabídla společnost Volkswagen, které se velmi rychle podařilo značku Škoda postavit na nohy. Byla provedena řada strukturálních změn, zlepšena kvalita vyráběných aut, hlavní rysy modelu Favorit však zůstaly zachovány.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.