Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda 860

Škoda 860

Škoda 860 patřila mezi výstavní vozy automobilky Škoda. Jako jeden z mála vozů měla dvě palivové nádrže.


Autor: Ralf Roletschek, licence: CC-BY-3.0, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:13-04-05-Skoda_Museum_Mlad%C3%A1_Boleslav_by_RalfR-015.jpg
Podrobné informace

Nejluxusnější model československé automobilky Škoda se v Mladé Boleslavi vyráběl v letech 1929–1932. Patřil do generace vozů továrny Škoda, jež měla tříčíselné označení. První číslice znamenala, že se jedná o vůz s osmiválcovým motorem, druhá a třetí označovaly výkon 60 koní. Modelu bylo vyrobeno pouze 49 kusů.

Vůz byl představen v roce 1929 na pražském autosalonu spolu s dalšími modely, jejichž podvozky se lišily pouze velikostí, rozvorem a dalšími detaily. Škoda 860 disponovala řadovým osmiválcovým, vodou chlazeným motorem s objemem 3 889 cm3 a výkonem 60 koní. Podle údajů výrobce umožňoval osmiválcový motor maximální rychlost 110 km/h a průměrná spotřeba činila 16 až 20 l na 100 km. Obyčejná nádrž na palivo nemohla uspokojit takovou spotřebu na delších cestách, a proto měl vůz dvě palivové nádrže – vzadu a vpředu. Zadní nádrž měla objem 55 l, přední s objemem na 40 l paliva byla umístěna v motorovém prostoru, odkud se palivo dostávalo ke karburátoru samospádem. Délka šesti i sedmimístných limuzín činila 5 425 mm a hmotnost 2 060 kg. Dodávaly se také sedany ve stylu faux-cabriolet, roadstery, coupé, pohřební vozy a bylo možno koupit i jenom šasi vozu pro případ, že zákazník požadoval zakázkovou karoserii. Protože se jednalo o luxusní vůz, vlastnilo jej např. ministerstvo veřejných prací, policejní ředitelství v Košicích a Společnost pro zpeněžení lihu v Praze. Za základní limuzínu musel zákazník zaplatit 125 000 Kč, nejluxusnější kabriolet se prodával až za 160 000 Kč.

Že se jednalo o vůz plný luxusu a pohodlí, vypovídá prostor pro nohy na zadní lavici, dvě výklopná pomocná sedátka, vytápění v podlaze, které využívalo tepelnou energii výfukových plynů, vnitřní telefon, dva zapalovače na cigarety a doutníky apod. Na zakázku byla také instalována přepážka se spouštěcím sklem mezi řidičem a cestujícími. Právě pro tyto atributy je tento vůz známý jako „Rolls-Royce z Mladé Boleslavi“. Jeden zachovalý exemplář se dnes nachází v automobilovém muzeu Škody. 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.