Škoda 440 (a příbuzné modely 445 a 450) jsou československé vozy vyráběné podnikem AZNP (nyní Škoda Auto) mezi lety 1955 až 1959. V Československu byl tento vůz známý také pod lidovým názvem „Spartak“. Do konce výrobní doby vyjelo z továrních pásů kolem 85 000 aut. Jednalo se o první automobil, který byl zamýšlen pro řadového občana, i když tomu jeho maloobchodní cena (27 450 Kčs – asi 23 tehdejších průměrných platů) a dlouhá čekací lhůta v Mototechně (státní podnik v Československé socialistické republice, který se zabýval prodejem osobních automobilů a dalších vozidel) příliš neodpovídaly.
Ačkoli padesátá léta dvacátého století nepatří k nejsvětlejším obdobím českých dějin, pro Škodu byla jedním z nejúspěšnějších v historii. Během něho se vedení AZNP přestěhovalo z Plzně do Mladé Boleslavi a továrna zároveň získala početné státní investice, za které mělo být vyrobeno vozidlo určené masám. Nové auto se představilo veřejnosti v květnu 1954 a neslo označení Škoda 440, což znamenalo, že má čtyři válce a 40 koní. Dokázalo vyvinout maximální rychlost 115 km/h a spotřebovávalo 7, 7 litrů na 100 kilometrů. Přestože se na autosalonu v Bruselu představilo jako Orlík, v Československu bylo známé spíše pod názvem Spartak.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.