Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Škoda 1101/1102

Škoda 1101/1102

První model Škody po druhé světové válce. Automobil se prodával dokonce i bez kol.  


Autor: Miloslav Rejha / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%A0koda_Tudor_Cabrio_938,_2013_Oldtimer_Bohemia_Rally_38.JPG
Podrobné informace

Škoda 1101, respektive 1102, je československé osobní auto vyráběné v někdejších Automobilových závodech, národním podniku v Mladé Boleslavi. Šlo o první model mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce. Škoda 1101 vycházela z dřívějšího typu Škoda Popular 1101, který se vyráběl dokonce i během války, ale byl určen pro trhy nacházející se mimo válečný konflikt. Výroba Škody 1101 byla zahájena v roce 1946, o tři roky později byla doplněna o modernizovaný vůz 1102, celkově trvala do roku 1952 a továrnu za tu dobu opustilo více než 70 tisíc vozů.

Vývoj tohoto automobilu začal již za druhé světové války, před jejím koncem však byla továrna napadena neoznačenými bombardéry, které zničily zdejší strojový park. Po bombardování bylo rozhodnuto, že se budou vyrábět pouze osobní automobily, a to jeden jediný model. Konstruktéři již na podzim 1945 zveřejnili jeho připravenou koncepci. Škoda v té době používala číselné značení na základě objemu motoru, ale pro veřejnost dostal vůz podle podoby dvoudveřové čtyřmístné karoserie název „Tudor“ (z anglického „two-door“). Toto pojmenování se začalo používat pro všechny typy karoserií (roadster, čtyřdveřový sedan, kabriolet, dodávku, sanitku). Nový automobil měl čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 a výkonu 32 koní. Maximální rychlost činila 100 km za hodinu při spotřebě 8 litrů na 100 km. Na nové palubní desce se kromě sdružených ukazatelů objevila i mřížka s přípravou pro autorádio.  

Výroba modernizovaného vozu Škoda 1102, téměř autentického s modelem 1101, byla zahájena již v roce 1949. Nejzásadnější změnu představoval nový přední nárazník, který byl integrován v karoserii, směrovky na bocích auta a nová přístrojová deska. Skoro dvě třetiny produkce Škody 1101/1102 šly do zahraničí – až do 76 zemí světa. Vozy v Československu byly určeny především pro státní orgány a instituce, soukromé osoby si je mohly koupit pouze na poukaz od místního národního výboru. Cena vozu se v roce 1946 pohybovala okolo částky 67 700 Kčs, v 1947 se prodával za 89 400 Kčs, a to bez pneumatik, které v té době byly v Československu nedostatkovým zbožím. Výroba Škody 1101/1102 skončila v roce 1951, respektive 1952, kdy byla tato řada nahrazena modelem Škoda 1200.

 

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.