Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Sexistické prasátečko

Sexistické prasátečko

Cena, respektive anticena, pro genderově diskriminační reklamy, které představují ženy pouze jako sexuální objekty či které se uchylují k sexismu.


Podrobné informace

Sexistické prasátečko je anticena udělovaná reklamám, jež ve svém obsahu používají sexismus či neetické diskriminující pohlavní stereotypy. Soutěž v průběhu deseti let pořádala brněnská nevládní sociálně-ekologická organizace NESEHNUTÍ s cílem upozornit českou společnost na problém genderové diskriminace a sexualizaci žen pouze k účelu zvýšení prodeje konkrétního produktu. Organizace NESEHNUTÍ bojuje za etickou reklamu, jež by neztvárňovala lidské bytosti jako sexuální objekty, nereprezentovala je ponižujícím či vulgárním způsobem a neobsahovala dvojsmysly se sexuálním podtextem.

Název anticeny odkazuje na nadávku „sexistické prase“. Do soutěže bylo možné posílat návrhy reklam, ať již šlo o tištěné, televizní či rozhlasové reklamy nebo internetová videa. V prvním ročníku byla cena udělena podle volby široké veřejnosti na základě internetového hlasování. V dalších ročnících oceňovala reklamy i odborná porota, kterou tvořili Kamila Zlatušková, Barbara Havelková, Martin Charvát a Kamil Fila. Časem se vyčlenily tři soutěžní kategorie: Ženy jako objekty, Ženy jako části těla a Další projevy sexismu. Ceny poroty a veřejnosti byly samostatné, takže se každoročně udělovalo šest jednotlivých cen. Každý ročník měl navíc jednoho hlavního vítěze, a to reklamu s nejvyšším celkovým počtem hlasů. Postupně přibyly i další kategorie, jako například Objektifikace aneb ukaž všechno nebo Stereotypy a jazykový sexismus.

Desátým ročníkem uspořádaným v roce 2018 anticena Sexistické prasátečko ukončila svou činnost. Jak uvedly organizátorky, během všech ročníků soutěže došlo v české společnosti k určité změně ve vnímání reklam a dnes Češi lépe identifikují sexismus v reklamách a považují ho za problematický. Neznamená to však, že zmizel z reklamního prostředí úplně. Průběh a výsledky své desetileté práce aktivistky zveřejnily v roce 2018 v publikaci Fighting sexismus. 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.