Ropovod IKL je jedním ze dvou ropovodů v České republice. Původně měl vést z německého města Ingolstadt do Litvínova (odtud IKL, tedy Ingolstadt – Kralupy – Litvínov), ale trasa byla později změněna na variantu s počátkem ve Vohburgu a koncem v Nelahozevsi, kde se nachází i centrální tankoviště, které slouží ke skladování strategických zásob ropy.
Ropovod byl plánován od počátku 90. let 20. století s cílem diverzifikovat zdroje ropy v České republice – do výstavby tohoto ropovodu bylo Česko závislé pouze na ropovodu Družba, jenž přivádí ropu z Ruska. Výstavba ropovodu probíhala mezi lety 1992–1996 a slavnostní zahájení provozu se na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi uskutečnilo 25. 3. 1996.
Celková délka ropovodu činí přibližně 350 km, z čehož 178 km je na německém území. Kapacita ropovodu dosahuje deseti milionů tun ročně s možností rozšíření na patnáct milionů tun ročně. Kapacita ropovodu je využívána zhruba z 30 %, přičemž zbylá kapacita je vyhrazena pro zajištění dovozu ropy v případě přerušení dodávek z Ruska.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.