Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
RAF H 10

RAF H 10

Vůz liberecké automobilky vyrobený pouze ve dvou exemplářích; jeden z nich se dostal až na dvůr císaře Františka Josefa I.


Autor: Buch-t / Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RAF_1907.JPG
Podrobné informace

RAF H 10 je automobil vyráběný v liberecké automobilce Reichenberger Automobil Fabrik (RAF), založené v roce 1907. Jedná se o druhý automobil v historii této značky. Jeden z vozů tohoto modelu byl určený pro dvůr císaře Františka Josefa I. Do dneška je zachován exemplář, který se účastní mnoha veteránských akcí.

Historie továrny Reichenberger Automobil Fabrik je spojena s baronem Theodorem von Liebiegem, prvním držitelem řidičského oprávnění v českých zemích, který v roce 1907 založil továrnu v obci Rosenthal bei Reichenberg (v současnosti liberecká čtvrť Růžodol). Prvním automobilem, který RAF uvedla na trh, byl model „T“, jejž v roce 1909 následoval H 10. RAF H 10 disponoval velkým, kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 5 300 cm3 a výkonu 45 koní. Na tehdejší dobu dosahoval neuvěřitelné maximální rychlosti 90 km/h. Byl pětisedadlový, měl sklápěcí střechu a sedadla z kvalitní kůže, byl vysoce elegantní, jak v interiéru, tak v exteriéru. Byl vyroben pouze ve dvou exemplářích. Jeden byl určen pro barona Liebiega (vůz je dodnes provozuschopný), druhý byl zkonstruován pro císaře Františka Josefa I.

Pouhých šest let po začátku produkce se automobily podniku RAF přestaly vyrábět. Přestože hodlal baron von Liebieg konkurovat mladoboleslavské továrně Laurin & Klement, tlak konkurence jej donutil z finančních důvodů prodat licenci právě této firmě. Baron von Liebieg zpočátku ještě zasedal ve správní radě spojené automobilky, ale brzy automobilový průmysl zcela opustil a věnoval se plně textilnictví, které jeho rodina na Liberecku po generace budovala. V liberecké továrně pod taktovkou firmy Laurin & Klement pokračovala výroba dál, ale od roku 1914 zde vznikaly už jen náhradní díly pro mladoboleslavský koncern, protože L & K všechny důležité provozy postupně převedl do Mladé Boleslavi. Areál v Liberci ještě několikrát změnil majitele, až v roce 1958 skončil pod křídly Libereckých automobilových závodů (LIAZ).

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.