Tradiční slavnost, při níž se lidé těší z hojnosti pestrým a bohatým stravováním a taneční zábavou. Slovo posvícení označující dny plné blahobytu, hojnosti a veselí je hojně užíváno také v ustáleném slovním spojení, které sděluje, že stav blaženosti nebo chvíle, kdy se lidem daří, nemůže trvat nepřetržitě (není každý den posvícení).
Posvícení, na Moravě známé jako hody, ve Slezsku krmaš, je dlouho očekávaná oslava hojnosti konaná v podzimních měsících, kdy již byla úroda sklizena. Sestává z krajově různorodého souboru obyčejů, zvyklostí, zábav a her, k nimž se vážou zvláštní tance, písně, pokrmy, pečivo i oblečení. V Čechách má tento pojem zřejmě spojitost s posvěcováním kostela, které navázalo na starší pohanskou tradici zemědělských svátků. Slavnosti byly v různých vsích spojeny se svátkem patrona daného kostela, existovalo tedy posvícení svatomartinské, kateřinské, vavřinecké, svatovítské, anenské, svatováclavské atd. Oslavám předcházely pečlivé přípravy, byl uklízen dům a byly chystány pokrmy, které odrážely úspěšnost úrody. Posvícenský oběd měl být nejbohatším v roce, při němž si maso dopřáli i chudí. Mezi tradiční jídla patří dodnes populární svatomartinská husa a posvícenské koláče, které lze v současné době zakoupit též na podzimních trzích, zejména těch, které jsou spojeny s nějakou poutí (např. svatováclavskou). Nemírné hodování a marnotratnost, zanedbávání bohoslužeb, výtržnosti, uvolněné mravy mládeže i dospělých byly předmětem kritiky středověkých mravokárců.
Historicky byly podzimní hostiny spjaty s rituálním zabíjením zvířat, např. kozla, stínáním kohouta či berana, bitím kačera. Tyto obyčeje mívaly charakter lidového divadla – nad zvířetem se konal žertovný soud s různými proslovy a mládenec, kterému se podařilo zvíře usmrtit, byl bujaře oslavován. Jde o starý obřadní jev, rozšířený po celé západní Evropě, pokládaný za přežitek oběti, spjaté s hostinou. Tento zvyk byl od poloviny 19. století úředně zakazován. Místy tyto zábavy přetrvávaly do novější doby v pozměněné podobě, např. na Uherskohradišťsku se dodnes vozí ověnčený beran po vsi.
Na Moravě je mládež o hodech oblečena do typických krojů a je zde udržována stále tradiční forma oslav, při níž je pořádání obyčejů a zábav v rukou stárkovské organizace vesnické chasy. V jejím čele stojí zvolený mládenec (stárek) a jeho pomocníci, své povinnosti mají i dívky (stárky). Zahajují hodové obchůzky po domech a řídí často složitý ceremoniál hodových tanců. V některých krajích na Moravě se dodnes uchovala tradice stavět na návsi ozdobený strom – máji, máj, pod kterým se tančí. Ke konzumaci jídla a pití patří také veselé průvody a taneční zábavy. Pojmenování této reálie se používá v ustáleném spojení není každý den posvícení a označuje zkušenost, že stav hojnosti a blaženosti nemívá dlouhého trvání.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.