Podolský most (dříve most Klementa Gottwalda) spojující břehy Vltavy poblíž jihočeského města Písek patří k vrcholným stavbám československého mostního stavitelství. Jeho výstavba probíhala v letech 1939–1943, tedy během druhé světové války. Projekt konstrukce železobetonového mostu v Podolí byl představen na výstavě v Paříži v roce 1937, kde získal ocenění v podobě Zlaté medaile a byl nazván „Le beau pont de l’Europe” (Krásný most Evropy).
Most měří 510 metrů a má několik oblouků, přičemž největší z nich má rozpon 150 metrů. Šířka mostu je 8,5 metru (6,5 metru vozovka, po jednom metru z každé strany je rezervováno pro chodník). Výška se pohybuje od 55 do 65 metrů nad hladinou řeky. Původně stál v bezprostřední blízkosti most řetězový, postavený v roce 1848. Ten byl roku 1960 rozebrán a znovu sestaven na řece Lužnici (dnes znám jako Stádlecký most).
Krátce po svém dokončení byl Podolský most svědkem významných historických událostí. Kromě toho, že za války představoval důležitou dopravní spojnici, byla tudy v roce 1945 vedena demarkační linie dělící okupované území Československa na dvě části podle toho, budou-li osvobozeny americkou, či sovětskou armádou. Pamětní deska zde dodnes připomíná, jak právě na tomto mostě museli američtí vojáci čekat celé dva týdny na příjezd sovětských vojsk. Nedlouho poté byli v těchto místech příslušníci německé armády a jejich rodiny, které Američané zajali a předali Sovětům, vystaveni velmi krutému zacházení, což bylo potvrzeno v roce 2011 exhumací těl obětí.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.