*10. 10. 1954 Praha
Ondřej Havelka měl silné umělecké zázemí, jeho otec byl hudebním skladatelem a matka herečkou. Vystudoval herectví na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU) a později také operní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (JAMU). Byl členem experimentálního Studia Ypsilon, kde došla k uplatnění jeho mimořádná herecká a hudební všestrannost a prosadil se i jako televizní a filmový herec. Pro jeho herectví je typický zdrženlivý a distingovaný projev, ovšem se smyslem pro nadsázku a komično. Byl často obsazován do pohádkových her a inscenací. Výrazné role ztvárnil v rodinném filmu režisérky Věry Šimkové-Plívové Krakonoš a lyžníci (1980) a především v oblíbeném komediálním retro filmu Saturnin (1994), vzniklém na motivy románu Zdeňka Jirotky. Uplatnil se také jako dokumentarista, mimo jiné natočil několik hudebních portrétů mezzosopranistky Magdaleny Kožené a pro českou veřejnost znovuobjevil osobnost swingového hudebníka Jiřího Traxlera.
Těžiště jeho profesního působení však leží v hudbě a režii. Od poloviny 70. let vystupoval jako zpěvák, konferenciér a stepař s Originálním pražským synkopickým orchestrem kapelníka Pavla Klikara, odkud v roce 1995 odešel a založil vlastní retro jazz-band Melody Makers, někdy také uváděný jako Ondřej Havelka a jeho Melody Makers, s nímž vystupuje dodnes. Havelka jeho prostřednictvím de facto přispěl v českém prostředí k obnovení zájmu o jazzovou a swingovou hudbu a kulturu 20. až 40. let 20. století. Velkou diváckou popularitu si získala jeho koncertní turné, kde autenticky pojatá hudební čísla s do detailu promyšlenými stepařskými kreacemi doplňují Havelkovy spojovací monology postavené na živé komunikaci s publikem a částečné improvizaci. Kromě úprav populárních amerických skladeb, včetně hitů George Gershwina nebo Cole Portera, hrají také české prvorepublikové taneční šlágry a písně tria Ježek, Voskovec a Werich.
Ačkoliv režijní úspěchy v divadle slavil Havelka již muzikálem Má férová Josefína (1993) pro Hudební divadlo Karlín, velkou pozornost kritiky i širší veřejnosti získala kontroverzní hokejová opera Nagano (2004) pro Národní divadlo v Praze. Mezinárodní uznání získal filmovým zpracováním Gluckovy opery Orfeus a Eurydika (2014), natočeného v prostředí zámeckého barokního divadla v Českém Krumlově. Jeho první celovečerní hraný film Hastrman (2018) získal čtyři České lvy.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.