Nuselský most nesl původně označení „most Klementa Gottwalda“, dnes je místními obyvateli hovorově nazýván „Nuselák“. Spojuje Nové Město (Praha 2) s Pankráckou plání (Praha 4) a přemosťuje Nuselské údolí. Byl vybudován na začátku 70. let 20. století, přestože plány na přemostění údolí potoka Botiče v Nuslích vznikaly již na počátku minulého století. V rámci veřejných soutěží vypsaných v průběhu několika desetiletí se objevila řada různých variant od obloukové ze železobetonu po ocelovou s přímou osou. V 60. a 70. letech 20. století byla nakonec realizována železobetonová konstrukce se čtyřmi pilíři.
Stavba mostu začala v roce 1967 a již o šest let později zde byl po provedení zátěžové zkoušky, kdy po mostě přejelo 66 tanků, slavnostně zahájen provoz. Celková délka mostu je 485 m a výška v průměru 42,5 metru. Kvalitní a unikátní technické řešení přineslo tomuto mostu v roce 2000 cenu Stavba století v kategorii Dopravní stavby. Jeho výjimečnost spočívá především v jeho multifunkčnosti – je určen pro automobilový provoz, metro, pěší i cyklisty. Pod šestiproudou dálnicí, v lichoběžníkovém tubusu uvnitř mostu vede linka C pražského metra, konkrétně úsek mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad. Nuselský most je součástí silně vytížené pražské Severojižní magistrály, kudy denně projede na 160 000 aut a stovky tisíc lidí se přepraví metrem.
Pro místní obyvatele má most i svou temnou stránku, kvůli které získal dokonce přezdívku „most sebevrahů“. Skokem do čtyřicetimetrové hloubky tu svůj život ukončilo dobrovolně více než 300 nešťastníků. V roce 2007 proto došlo k vybudování důkladného zabezpečení mostu téměř třímetrovou nástavbou zábradlí.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.