Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
NW Typ S

NW Typ S

První automobil, u něhož byla použita originální kopřivnická konstrukce. Vůz byl vyráběn dokonce i během první světové války.


Podrobné informace

NW typ S je automobil vyráběný automobilkou Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A.G. (továrna NW, nyní známá jako Tatra). V roce 1905 se kopřivnická továrna dostala do situace, kdy její vozy byly zastaralé a již nebyly konkurenceschopné. Zároveň v tu dobu opustili podnik inženýři Kronfeld a Lang, proto se ředitel Hugo Fischer rozhodl opětovně angažovat Hanse Ledwinku, který mezitím působil ve Vídni u firmy Alexandra Friedmana. Ledwinka okamžitě začal pracovat na novém autě s moderním a progresivním designem. Mezi novinky patřil například originální čtyřválcový motor (S4) s ventilovým rozvodem OHC, hemisférickou spalovací komorou a šikmými ventily. Vedle čtyřválcového provedení se v roce 1912 objevila i šestiválcová verze (S6). Motor S4 měl objem 3,3 l a výkon 30 koní, motor S6 objem až 5 l a výkon 50 koní. Verze S4 dosahovala maximální rychlosti 90 km/h a S6 až 110 km/h.  

Typ S se dostal do výroby v roce 1909 a první prodej vozů proběhl v únoru 1910. Do roku 1917, kdy byla výroba ukončena, opustilo brány závodu celkově 77 kusů.

Použité zdroje
KRÁL, Zdeněk. Století českého automobilu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2010. 221 s. ISBN 978-80-7381-806-7.
ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Dvě století českých automobilů. 1. vydání. V Brně: CPress, 2015. 160 stran. ISBN 978-80-264-0716-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.