První větší čtyřnápravový dieselelektrický motorový vůz dodávaný Československým státním drahám po skončení druhé světové války. Díky svému bezmála šedesátiletému působení na českých železnicích se řada 830 a 831 stala jedním z nejdéle provozovaných železničních vozidel v Česku.
Motorový vůz řady 830 (do roku 1988 M 262.0) je prvním typem větších čtyřnápravových dieselelektrických motorových vozů dodávaných Československým státním drahám (ČSD) po skončení druhé světové války. Jejich výroba začala v roce 1949 na základě objednávky Ministerstva železnic z roku 1946 a stala se součástí plánu modernizace a sjednocení vozového parku motorových vozů ČSD. Dodávky trvaly s občasnými přestávkami až do roku 1960. Celkem bylo vyrobeno 250 kusů a o výrobu se dělily ČKD, Královopolská strojírna a Vagónka Studénka. Zatímco vozy řady 830 sloužily v počátcích svého provozu zejména v rychlíkové a osobní dopravě na hlavních tratích, pro vedlejší tratě byly ve stejném období dodávány menší dvounápravové motorové vozy řady M 131.1 (od roku 1988 přeznačené na řadu 801), označované Hurvínek. K rozhodnutí o výrobě obou typů motorových vozů došlo po zhodnocení několika faktů. Již velmi dobře byla známa ekonomická nevýhodnost provozu parních lokomotiv v osobní dopravě, v poválečném období navíc z osobní vlakové dopravy definitivně ustoupily benzinové motory. Potřebu zmodernizovat a sjednotit vozový park ČSD způsobilo i určité dědictví válečných let, kvůli kterému se na území Československa vyskytovalo mnoho vozidel různých výrobců, z nichž některé byly zcela ojedinělé, protože byly ve válečném období ukořistěny.
Motorové vozy řady 830 byly vyráběny ve třech sériích, které se od sebe vzájemně mírně odlišovaly technicky i designem. Největší technickou změnou se však staly rekonstrukce na řadu 831 (původně M 262.1), prováděné v letech 1981–1991. Ty spočívaly ve výměně motoru a potkalo je celkem 41 vozů.
Poslední motorový vůz řady 830 byl z pravidelného provozu Českých drah vyřazen v Děčíně v roce 2007. Dnes je v majetku soukromých dopravců a sběratelů několik posledních existujících vozů, které jsou vypravovány k příležitostným a nostalgickým jízdám. Řada 830, resp. 831, si během let provozu vysloužila několik přezdívek – „ponorka“ nebo „kredenc“ kvůli vzhledu vozů, „žhavé trubky“ kvůli častému přehřívání motorové soustavy. Pro řadu 831 se ustálila přezdívka „loďák“, neboť jejich nové motory byly původně vyvíjeny pro říční remorkéry.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.