Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Motorový vůz řady 830 a 831

Motorový vůz řady 830 a 831

První větší čtyřnápravový dieselelektrický motorový vůz dodávaný Československým státním drahám po skončení druhé světové války. Díky svému bezmála šedesátiletému působení na českých železnicích se řada 830 a 831 stala jedním z nejdéle provozovaných železničních vozidel v Česku.


Motorový vůz ř. 830 nebo 831 v Benešově nad Ploučnicí. Autor: PetrS., licence CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12071787#/media/File:830benesovnadploucnici2001-05-19.jpg
Podrobné informace

Motorový vůz řady 830 (do roku 1988 M 262.0) je prvním typem větších čtyřnápravových dieselelektrických motorových vozů dodávaných Československým státním drahám (ČSD) po skončení druhé světové války. Jejich výroba začala v roce 1949 na základě objednávky Ministerstva železnic z roku 1946 a stala se součástí plánu modernizace a sjednocení vozového parku motorových vozů ČSD. Dodávky trvaly s občasnými přestávkami až do roku 1960. Celkem bylo vyrobeno 250 kusů a o výrobu se dělily ČKD, Královopolská strojírna a Vagónka Studénka. Zatímco vozy řady 830 sloužily v počátcích svého provozu zejména v rychlíkové a osobní dopravě na hlavních tratích, pro vedlejší tratě byly ve stejném období dodávány menší dvounápravové motorové vozy řady M 131.1 (od roku 1988 přeznačené na řadu 801), označované Hurvínek. K rozhodnutí o výrobě obou typů motorových vozů došlo po zhodnocení několika faktů. Již velmi dobře byla známa ekonomická nevýhodnost provozu parních lokomotiv v osobní dopravě, v poválečném období navíc z osobní vlakové dopravy definitivně ustoupily benzinové motory. Potřebu zmodernizovat a sjednotit vozový park ČSD způsobilo i určité dědictví válečných let, kvůli kterému se na území Československa vyskytovalo mnoho vozidel různých výrobců, z nichž některé byly zcela ojedinělé, protože byly ve válečném období ukořistěny.

Motorové vozy řady 830 byly vyráběny ve třech sériích, které se od sebe vzájemně mírně odlišovaly technicky i designem. Největší technickou změnou se však staly rekonstrukce na řadu 831 (původně M 262.1), prováděné v letech 1981–1991. Ty spočívaly ve výměně motoru a potkalo je celkem 41 vozů.

Poslední motorový vůz řady 830 byl z pravidelného provozu Českých drah vyřazen v Děčíně v roce 2007. Dnes je v majetku soukromých dopravců a sběratelů několik posledních existujících vozů, které jsou vypravovány k příležitostným a nostalgickým jízdám. Řada 830, resp. 831, si během let provozu vysloužila několik přezdívek – „ponorka“ nebo „kredenc“ kvůli vzhledu vozů, „žhavé trubky“ kvůli častému přehřívání motorové soustavy. Pro řadu 831 se ustálila přezdívka „loďák“, neboť jejich nové motory byly původně vyvíjeny pro říční remorkéry.

Použité zdroje
ZLINSKÝ, Zdeněk. ELEKTRICKÉ JEDNOTKY NA NAŠICH KOLEJÍCH: ŘADA 830/831. In: Vlaky.cz [online]. 9. 8. 2007 [cit. 25. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001951-Motorove-vozy-na-nasich-kolejich-rada-830831/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.