Dálniční most Vysočina ve Velkém Meziříčí překlenuje údolí řeky Oslavy na 144. kilometru dálnice D1. Trasa dálnice z Prahy do Brna zde naráží na terénní překážku – hluboké říční údolí v severní části Velkého Meziříčí. Na přemostění této 75 metrů hluboké propasti byla v roce 1967 vypsána soutěž. Zvítězil návrh dvou souběžných ocelových mostů (mezera mezi nimi je 175 cm), jehož autorem byl Ing. Antonín Pechal.
Stavba mostu byla započata v roce 1972 a skončila o šest let později. Oficiálně byl provoz přes most zahájen 28. 11. 1978 v rámci oslav říjnové socialistické revoluce.
Celková výška mostu činí 76 m a délka 425 m, jedná se tak o nejvyšší a zároveň druhý nejdelší most na dálnici D1. Nosná konstrukce je tvořena dvěma ocelovými komorovými nosníky s mostovkou, která váží 6 000 tun. Rekonstrukcí v roce 2020 došlo ke zvětšení původní šířky 2 x 11,75 m na 2 x 12,5 m a zúžení mezery mezi mosty na 10 cm. Podle statistik z roku 2016 projede po mostě denně více než 40 000 vozidel.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.